Svenska livsmedel på export

Lite i det tysta har svensk export av mat och dryck växt fram som en framgångssaga. 2014 uppgick den svenska livsmedelsexporten till närmare 70 miljarder kronor. Bland våra exportsuccéer märks alltifrån söt cider till bageringredienser.

Trodde du att det främst är svenska kulturutövare som Stieg Larsson och Robyn som sätter Sverige på kartan i världens medvetande? Kanske finns det anledning att tänka om. En undersökning från Ungdomsbarometern bland unga amerikaner visar att bland sådant som unga amerikaner förknippar med Sverige, som ”neutralt”, ”kallt”, ”Ikea” och ”Schweiz”, står svensk mat ut bland svaren. Två av 579 personer svarade Millenniumserien och en enda person uppgav Robyn. Men var fjärde nämnde mat eller godis som det de först tänkte på när de hörde ordet ”Sverige”. Hela en av tio tänkte specifikt på Malacos pastellfärgade fiskar som i USA går under det passande namnet ”Swedish fish”.

Större än läkemedelsexporten

Som en liten öppen ekonomi med en högteknologisk industri är en växande export särskilt viktig för Sverige. År 2014 exporterade Sverige mat och dryck för närmare 70 miljarder kronor, vilket var mer än exporten av exempelvis läkemedel samma år. Livsmedel är en av få varugrenar där den svenska exporten ökat under senare år.

Livsmedelsföretagens matdag 2015 hade fokus på just den svenska matexporten. I samband med Matdagen presenterade Livsmedelsföretagen en rapport som visar att Sverige är särskilt bra på att exportera mat och dryck till frukost, fika och fest.

Också Sveriges bönder tjänar på en ökad livsmedelsexport – oavsett vilken typ av livsmedel det är som exporteras – då en stor majoritet av råvarorna från den svenska primärproduktionen köps upp av svenska livsmedelsföretag. Enligt bedömningar från Jordbruksverket skulle en ökad export av livsmedel också ha positiva effekter för Sveriges bönder.

Årets livsmedelsexportör

Priset Årets livsmedelsexportör 2015 gick till Semper. Företaget har för många konsumenter blivit synonymt med kvalitet och säkerhet, vilket stärker bilden av Sverige utomlands och banar väg för andra svenska livsmedelsföretag på exportmarknaderna. Och genom den höga andelen svenska råvaror i produkterna och anläggningar i Götene och Korsnäs bidrar företaget till jobb och utveckling på svensk landsbygd. Semper hade förra året en exporttillväxt på över 10 procent och exporten står nu för en fjärdedel av omsättningen. Tillväxten har varit särskilt stark i Norden, Ryssland och de baltiska länderna.

Priset Årets livsmedelsexportör 2016 gick till Fria Bröd AB, ett familjeägt bolag som utvecklar och tillverkar gluten-, laktos- och mjölkproteinfria bageriprodukter sedan 1996.

Nyskapande produkter

Den största potentialen för en ökad livsmedelsexport finns bland förädlade livsmedel. Redan i dag står förädlade livsmedel för två tredjedelar av den svenska livsmedelsexporten. Vodka, kaffe och mejeriprodukter är några av våra mest exporterade livsmedel. Men en tydlig trend under de senaste åren är att andra, mer nyskapande produkter med nya inriktningar och smaker, har ökat i exportvärde. Här finns till exempel djupfrysta rätter och tårtor, svensk texmex och moderna varianter av svenska pytter där potatis, kött och lök har bytts ut mot grönsaksmixer från olika matkulturer.

exporter

TIO SVENSKA LIVSMEDELSEXPORTSUCCEER

Västerbottensost

Osten som bara kan göras på en enda plats i hela världen – i norrländska Burträsk – men som avnjuts på många håll i världen, till exempel i Finland och Storbritannien.

Absolut Vodka
Skånsk säd blir till trendig vodka och Sveriges klart största matexportprodukt. Absolut Vodka är också ett av världens bäst kända vodkamärken. Många kampanjer från Absolut har gått till reklamhistorien.

Söt cider
Svenska bryggerier som Åbro och Kopparbergs har revolutionerat det brittiska pubutbudet med söt cider. Men hur uttalar engelsmännen egentligen “Rekorderlig”?

Frysta tårtor
Göteborgsföretaget Almondy får tyskarna att smälta. Frysta mandeltårtor har blivit en succé, och företaget försöker till och med få tyskarna att säga “tårta” på svenska.

Kaffe
Visste du att till exempel Gevalia och Löfbergs fått engelsmännen att börja dricka kaffe? Att komma från ett av de mest kaffedrickande länderna i världen är ett starkt försäljningsargument i te-landet.

Pepparkakor
En av de mest svenska julsmakerna sprids nu i Europa, USA och Kina. Fast “ginger snaps” som det heter i USA äts förstås året om.

Skorpor
Fransmännen tycker att deras marmelad kräfva svenska skorpor. Säljs ofta som ett hälsosamt alternativ till andra kakor och kex.

Ärter
Skåne ligger i centrum av “ärtbältet” längs den 56:e breddgraden. Svenska ärter håller världsklass, och hälften av Findus ärter går på export till italienska finsmakare.

Sill
En del säger att man måste vara uppvuxen i Sverige för att kunna uppskatta inlagd sill, men Abbas sill går på export till bland annat Sydafrika, Sydamerika och Australien som gillar “Swedish tapas”.

Bageriingredienser
I Mellanöstern äter man kakor och dricker te när västvärlden i stället tar en öl. Svenska företag säljer mängder av ingredienser till Mellanösterns bagare.