fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward

4 av 10 följer en diet

Svenskarnas intresse för mat och hälsa fortsätter att öka. Fyra av tio svenskar följer eller försöker nu följa minst en diet. Vegetariskt och laktosfritt är höstens hetaste dieter. LCHF är också på uppgång, medan 5:2 tappat rejält. Det visar en undersökning från Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen.

Idag följer eller försöker fyra av tio svenskar följa minst en diet, och var tionde kombinerar minst två dieter. Bland de enskilda dieterna är vegetarisk kost på frammarsch. 1 av 10 svenskar följer eller försöker följa en vegetarisk diet och i åldersgruppen 16-39 är andelen hela 20 procent. Däremot har 5:2-dieten tappat mer än varannan följare det senaste året.

– Alltfler går sin egen väg när det gäller synen på vilken mat som är mest hälsosam. Kostvanorna blir alltmer fragmentiserade, många väljer att kombinera flera olika dieter. Och konsumenterna är villiga att betala mer för mat som upplevs hälsosam, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.

Hälsa blir en allt viktigare faktor när svenska konsumenter väljer mat, idag är det viktigare än både smak och pris. Se Svenskt viktigast när vi handlar mat

Resultat: Andel som följer eller försöker följa följande dieter

(2014 års resultat inom parentes, i.u = inte med i undersökningen)

Laktosfritt: 10% (i.u)

Vegan/vegetarian: 10% (7%)

LCHF:  7% (4%)

Viktminskningsprogram: 6% (6%)

Glutenfritt: 6 % (i.u)

5-2-dieten: 5% (11%)

GI: 5% (5%)

Lågfettsdiet: 5% (4%)

Raw-food: 2% (i.u)

Annan diet: 5% (5%)

Fakta om Demoskopundersökningen: 1 387 intervjuer 24-26 augusti 2015, Internetpanel, telefonrekryterad baserat på ett slumpmässigt urval. Resultatet har vägts med avseende på parti, kön och ålder.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy