fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Medlemsservice arrow_forward

Snabb, snäll och dyr (2016)

Finns det något recept för att lyckas som företag i den tuffa svenska livsmedelsindustrin? Livsmedelsföretagen har gått igenom branschens mest framgångsrika bolag för att hitta nyckeln till lönsamhet och goda resultat.

Vad har en norrländsk brödkaka gemensamt med en småländsk prilla? Vilka gemensamma nämnare finns? Vad kan man lära sig av dem? Under Livsmedelsföretagens Matdag den 11 maj  2016 presenterades rapporten ”Snabb, snäll och dyr – Framgångsfaktorer för svenska livsmedelsföretag”. Rapporten bygger på en analys av Sveriges mest framgångsrika livsmedelsbolag och syftar till att ge inspiration kring hur företag kan lyckas inom livsmedelsindustrin.

Fem gemensamma framgångsfaktorer

Fem gemensamma framgångsfaktorer sticker ut som särskilt intressanta. Gemensamt och utmärkande för de intervjuade företagen är att de har:

1. Ett starkt varumärke, ofta med tydlig lokal förankring.

2. En informell och närmast familjär företagskultur i kombination med professionell, ofta externt rekryterad ledning.

3. En innovativ produktutveckling, ofta med förankring i hantverk och praktiska lärdomar från produktionen. De intervjuade företagen har högre produktutvecklingstakt än övriga företag.

4. En kultur där kvalitetstänkande medverkar till ökad säkerhet på arbetsplatserna och omsorg om medarbetarna.

5. En tydlig strategi att arbeta i första hand med premiumprodukter. Hos de intervjuade företagen ligger ett tydligt fokus på premium- eller mellansegmenten.

De företag som ingick i studien var: Absolut, Bröderna Nilsson, Carolines Kök, Fria Bröd, Gateau, Kavli, Klädesholmen, Nils Oscar, Polarbröd, Semper, Skruf, Wapnö och Åre Chokladfabrik.

Dokument

Jimmy Sandell Kommunikationschef 08-762 65 02073-355 06 07

Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också Livsmedelsföretagens representant i Livsmedelsstiftelsens styrelse. Jimmy är dessutom kommunikationsansvarig för Industrirådet som är det partsgemensamma samarbetet mellan arbetsgivare och fack inom industrin. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy