fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward

Brist på råvaror till ekomaten

Den svenska livsmedelsindustrin får allt svårare att möta konsumenternas ökade sug efter ekologiska livsmedel.

– Alltfler företag inom den svenska livsmedelsindustrin strävar efter att bredda sitt sortiment av ekologiska livsmedel, men utvecklingen hotas av en ökande brist på råvaror, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Ekologiskt har blivit ett allt viktigare nischsegment för den svenska livsmedelsindustrin. Åtta av tio företag arbetar nu med att försöka bredda sitt ekologiska sortiment, enligt en enkät som Livsmedelsföretagen gjort bland medlemsföretagen  Vart tionde företag som i dag har ekologiska livsmedel i sitt sortiment siktar på att gå helt över till eko.

Men dessa ambitioner blir allt svårare. Hela 75 procent av företagen med produktion av ekologiska livsmedel pekar i enkäten på att det råder säsongsvis eller permanent brist på ekologisk råvara. Det är betydligt fler än för ett år sedan.

– Det kan bli allt svårare att mätta konsumenternas ekosug, säger Carl Eckerdal.

*Fotnot. Butikernas försäljning av ekologiskt fortsatte öka kraftigt under första halvåret. Exempelvis redovisar ICA en försäljningsökning på över 50 procent. Källa: DN

Carl Eckerdal Chefekonom 08-762 61 96070-497 11 98

Carl Eckerdal är chefekonom på Livsmedelsföretagen med följande ansvarsområden: ekonomi, konjunktur, arbetsmarknad, globalisering. Det innebär att han bevakar och analyserar yttre och inre omvärldsfaktorer som påverkar medlemsföretagens verksamheter. Sina iakttagelser berättar han bland annat om i kvartalsvisa Konjunkturbrev och i olika sammanhang med fokus på svensk livsmedelsekonomi. Carl har en master i internationell politisk ekonomi och har under 20 års tid arbetat i olika roller med konsumtions- och konjunkturrelaterade frågor.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy