”Coca-Cola är mitt i resan till att bli ett komplett dryckesföretag”

Häromdagen var Coca-Cola European Partners nya Sverige-vd Sofie Eliasson Morsink på besök hos Livsmedelsföretagen. Vi fick en pratstund med Sofie om hennes första tid som vd, företagets hållbarhetsarbete, hur man jobbar med sockerfrågan, dryckesjättens första nya burkmodell på 47 år och mer.

Sofie Eliasson Morsink, vd för Coca-Cola European Partners i Sverige.

I augusti 2018 startade Sofie Eliasson Morsink sitt nya jobb som vd för Coca-Cola European Partners i Sverige. Sofie har en flerårig bakgrund inom dryckesbranschen, bland annat tio år på Heineken i Nederländerna och etablering av Heinekens nordiska och baltiska kontor. 2015-2018 var Sofie försäljningsdirektör för Coca-Cola European Partners i Sverige.

Hur har de här första månaderna som vd varit och vad har du fokuserat på?

Det har varit några hektiska månader men väldigt kul! Som bolag är vi mitt i vår resa till att bli ett komplett dryckesföretag, där vi aktivt tittar på hur vi kan bredda vår portfölj och växa i fler kategorier och med fler förpackningar. En stor del av utvecklingen ligger inom låg- och nollkalori-segmentet, där vi tittar på hur vi kan utöka, och tillsammans med våra kunder möta efterfrågan från konsumenten.

Vissa ser socker som ett av de stora hälsoproblemen. Vad är er syn på socker?

För oss är det viktigt att kunna erbjuda våra kunder ett urval av olika drycker, både med och utan socker. Vi har ett tydligt mål att minska mängden kalorier i vår portfölj med 20 procent fram till 2020, ett mål som vi faktiskt nådde redan i slutet av 2018! Vi fortsätter att jobba mot vårt mål med att 50 procent av vår försäljning ska bestå av låg- eller nollkaloridrycker samt olika förpackningsstorlekar, just för att ge folk valmöjligheter.

Sofie Eliasson Morsink och Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman.

Hur arbetar Coca-Cola i Sverige med miljö- och klimatfrågor?

Vi tror att näringslivet har en viktig roll att spela, och bör vara en del av lösningen. Vi är i en position där vi kan och ska ta en ledande roll i hållbarhetsdiskussionerna. Därför är vi bland annat med i Haga-initiativet och med vår nya strategi kan man verkligen se att hållbarhetsarbetet är i centrum i allt vi gör. Ett exempel är vårt åtagande att 100% av alla flaskor och burkar vi sätter ut på marknaden ska in igen i vårt Returpacksystem. Men det handlar inte bara om insamling utan också om att materialet faktiskt återanvänds. I Sverige är vårt löfte att vi ska ha minst 50 procent återvunnen plast i våra PET-flaskor till 2020.

Vi jobbar även aktivt med att sänka klimatavtrycket i vår produktion, och sedan januari i år så har vi klimatneutral el från Vattenfall och klimatkompenserar hela vår elanvändning. Det innebär att vi kompenserar de utsläpp som genereras vid elproduktion genom att bidra till ett klimatprojekt på en annan plats i världen, och på två år kommer det att minska utsläppen med omkring 700 ton.

Kan du berätta om något spännande som händer hos er framöver?

Ja! Efter 47 år med samma burkmodell så lanserar vi efter en stor investering i vår produktion en ny, smalare och greppvänligare burk som vi kallar för Sleek. Därmed tar vi ännu ett steg i arbetet med att bredda våra förpackningar. Just nu i dagarna börjar vi skeppa ut de allra första från lagret i Jordbro.

Slutligen, vad är det vanligaste missförståndet om er som du möter?

Många tror att våra drycker fraktas hit från USA, men sanningen är att 90 procent av alla våra drycker produceras i Jordbro utanför Haninge. Så det är en högst lokalproducerad produkt!

Vill du ha fler nyheter om livsmedel och livsmedelsindustrin? Prenumerera på Livsmedelsföretagens nyhetsbrev!