fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
NY WEBBSERIE OM LIVSMEDEL

Edvin Törnblom och Livsmedelsföretagen svarar på de stora matfrågorna i ”Halloj Kylskåpet”

Vad är skillnaden mellan jul- och påskmust? Äter vi verkligen med ögonen? Vem har Sveriges bästa godissmak? Och hur äter en militär? Det är några av frågorna som besvaras i Livsmedelsföretagens nya webbserie ”Halloj Kylskåpet” med poddaren Edvin Törnblom som programledare.

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen vill öka kunskapen om livsmedel och livsmedelsbranschen bland unga vuxna, en viktig målgrupp både som konsumenter och som framtida anställda och företagare. Livsmedelsföretagen gjorde nyligen om sin podcast Feeder till ett läromedel för högstadieelever i hem- och konsumentkunskap, och med ”Halloj Kylskåpet” tar man nu steget in i Youtube-världen. Det första avsnittet handlar om påsk- och julmust och släpps den 31 mars.

− Livsmedelsindustrin är unik på så sätt att vi alla kommer i kontakt med den flera gånger om dagen genom vad vi äter och dricker. Men samtidigt är det ganska få som funderar på vem som producerar maten, hur den tillverkas och hur den påverkar oss. Med den här webbserien vill vi slå hål på matmyter och sprida matglädje, men framförallt få unga att få upp ögonen för Sveriges godaste industri genom att blanda humor och nyttig kunskap, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Programledaren Edvin Törnblom har tillsammans med komikern Johanna Nordström podden ”Ursäkta”, en av Sveriges största podcasts. På QX-galan 2021 tilldelades Edvin och Johanna priserna ”Årets podd” och ”Årets nykomling”, och 2020 vann Edvin Årets stjärnskott i Guldörat. Edvin har tidigare varit programledare på SVT-programmet ”MVH”.

− Att få möjlighet att ställa alla mina frågor om mat och dryck till experter på det här sättet har varit en sådan himla lyx. Det har varit helt fantastiskt och jag har lärt mig så mycket. Som hur mycket godis man egentligen kan äta, varför vi har matförpackningar och hur militären äter. Experterna har dessutom haft sjukt spännande jobb som jag inte ens visste fanns. Som att vara kaffeprovsmakare eller att stå i ett kök och ta fram nya färdigrätter, säger Edvin Törnblom.

Edvin Törnblom mitt i inspelningen av Halloj Kylskåpet

“Halloj kylskåpet” kommer släppas i fem avsnitt under våren. I premiäravsnittet den 31 mars tar Edvin Törnblom hjälp av experter från Livsmedelsföretagen, Spendrups och Löfbergs för att reda ut skillnaden mellan påskmust (som han älskar) och julmust (som han hatar). I de kommande avsnitten undersöker Edvin om det verkligen är sant att vi äter med ögonen, vem som har Sveriges bästa godissmak, vad förpackningar egentligen är bra för, vad våra kylskåp säger om våra personligheter, och mycket mer.

− Att vi valde Edvin som programledare handlar först och främst om att han är rolig, proffsig och extremt uppskattad av målgruppen. En annan fördel är att han är tämligen typisk för de vi vill nå med serien. Man gillar och är intresserad av mat och dryck, men man har ganska ytliga kunskaper som ofta är kryddade med några matmyter och toppade med lite pseudovetenskap. Allt det här gör Edvin till en perfekt ciceron för alla som på ett underhållande sätt vill lära sig mer om livsmedel och livsmedelsbranschen, säger Jimmy Sandell.

Relaterade länkar

Daniel Emilson Press- och mediechef, tf kommunikationschef 08-762 65 13076-275 83 60

Daniel är press- och mediechef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy