fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
AVTAL 20

”Facken skönmålar det ekonomiska läget”

Att i det här läget – med en så pass medtagen ekonomi både vad gäller näringsliv och statsfinanser – förespråka stora kostnadsökningar, såsom Facken inom industrin gör, är inte ansvarsfullt. Det skriver Livsmedelsföretagen och övriga sju arbetsgivarförbund inom industrin på SvD Debatt, i en replik till Facken inom industrin.

Om företagens kostnader ökar stort i detta läge kommer det otvetydigt att leda till att fler blir arbetslösa. De samlade inkomsterna som kan spenderas kommer då att minska och dämpar efterfrågan i ekonomin. Svensk ekonomi behöver en ökad konsumtion. Det är vi eniga om –men det uppnås av finanspolitiska stimulanser och genom att människor snabbt kommer tillbaka i arbete. Avgörande är alltså att fler arbetstillfällen räddas och kan skapas. Dessutom måste samhället öppnas upp och restriktioner successivt avvecklas så att människor får möjlighet att fortsätta konsumera.

I en tid av stor osäkerhet, så är Industriavtalet en stabiliserande faktor. Den nuvarande lönebildningsmodellen stöds av både arbetsgivare och de ledande fackförbunden i landet. Alternativet är en huggsexa som inte är bra för någon.

Nu måste vi ta ansvar och inte lägga ytterligare sten på börda genom att inteckna löneökningar som motverkar den återhämtning i ekonomin som vi så väl behöver, som hotar företagens konkurrenskraft och som riskerar ännu högre arbetslöshet. Coronakrisen, som vi är mitt inne i, är en tillräckligt stor utmaning för den ekonomiska utvecklingen som den är.

Läs i artikeln i sin helhet här.

Jimmy Sandell Kommunikationschef 08-762 65 02073-355 06 07

Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också Livsmedelsföretagens representant i Livsmedelsstiftelsens styrelse. Jimmy är dessutom kommunikationsansvarig för Industrirådet som är det partsgemensamma samarbetet mellan arbetsgivare och fack inom industrin. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.

Axel Granath Sakkunnig, tf press- och mediechef 08-762 65 63070-521 65 63

Axel arbetar nära VD och övrig ledning i frågor rörande förhandling, kommunikation, näringspolitik och intern administration. Hösten 2020 kommer Axel även att vara tf press- och mediechef. Han är utbildad jurist men har tidigare arbetat inom bland annat kommunikation och affärsutveckling.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy