Hafi skräddarsyr sockersänkta produkter åt livsmedelsindustrin

Från musteri, sylt och saft till skräddarsydd tillverkning av sockersänkta produkter. Hallandsbaserade Hafi har under sina 80 år utvecklats i takt med den svenska livsmedelsindustrin och idag bidrar deras innovativa, kundnära lösningar till en bättre folkhälsa.

Hafi, eller Hallands Fruktindustri AB, är ett familjeföretag som funnits i Brännarp på den halländska landsbygden i 80 år. Från början var man ett litet musteri med leverantörer och konsumenter i närområdet – idag är Hafi en modern livsmedelsindustri med små och stora kunder över hela världen. Hafi förädlar svenska och exotiska frukter, bär och grönsaker (gärna ekologiska) i olika förpackningsalternativ under eget varumärke och legotillverkar för andras varumärken. Företagets viktigaste marknader är bagerier, mejerier, glassfabriker, delikatessbutiker och private label-kunder inom storhushåll och dagligvaruhandel.

– Många av våra kunder vill ha produkter med så låg sockerhalt som möjligt. Det är ju såklart ett svar på konsumenternas önskningar och en allmän trend till att vilja äta och dricka nyttigare. På Hafi utvecklar vi alltid nya produkter i nära samarbete med kunden, de är ju experter på sina egna produkter och sina kunder. Det vi bidrar med är dels teknisk expertis och dels vår enorma recept- och erfarenhetsbank som vi har byggt upp genom åren, säger Josefina Skillius, projektledare på Hafi.

När man sänker sockerhalten är det viktigt att ha koll på både utseendet och hållbarheten. Till exempel tappar jordgubbsprodukter i färg om man drar ner sockerhalten. En av de största utmaningarna med sockersänkta produkter är att bibehålla den goda smaken som konsumenterna är vana vid.

– Vissa kunder vill plocka bort sockret helt och ersätta med sötningsmedel, men de flesta väljer att dra ner sockerhalten. I våra sylter har vi lyckats minska ner till 20–25 procent total sockerhalt, att jämföra med 35–45 procent som det är i vanlig sylt. Men när man kommer under 20 procent kan det vara svårare att få till en bra produkt. Det kan fortfarande vara gott men det blir ofta stora skillnader i smak. De här avvägningarna är superviktiga att få rätt och vi gör dem alltid tillsammans med kunden, säger Pontus Ryberg, försäljningsansvarig på Hafi.

Hafi har varit verksamma i 80 år.

Hafi tillverkar inte bara åt andra företag. Man har även ett eget delikatessortiment med ett 50-tal artiklar under varumärket Hafi. Sortimentet utmärks av hög kvalitet och hög bärhalt. Här har man jobbat mycket med att dra ner sockerhalten och de flesta av produkterna innehåller ca 60 procent bär och/eller frukt. Dryckerna under varumärket Hafi innehåller inget tillsatt socker alls och sötas helt och hållet av frukten i sig.

Läs mer på Hafis hemsida