Nyhléns Hugosons balanserar sältan

Magnus Nilsson, vd Nyhléns Hugosons

2015 inledde det norrländska kött- och charkföretaget Nyhléns Hugosons en översyn av sitt produktsortiment. Arbetet har hittills resulterat i en reducering av saltinnehållet med över tio procent, en halvering av använda tillsatser och en höjd kötthalt på vissa produkter.

– Vi använder inga onödiga tillsatser i vår mat och i vår produktutveckling jobbar vi kontinuerligt med att minimera mängden socker och salt i våra produkter, utan att detta ska påverka smak och kvalitet, säger Anna Ahlqvist, marknadschef och ansvarig för produktutveckling.

– Våra produkter har blivit ännu bättre smakmässigt av det här arbetet, samtidigt som vi förhoppningsvis har bidragit till en bättre folkhälsa och en mer balanserad kost här i Norrland. Det känns bra i själen att jobba med de här frågorna. Vi gör mycket i det tysta, både inom hållbarhet och hälsa. Det lokala är viktigt för oss: vi använder huvudsakligen kött från norrländska bönder och har börjat jobba mer med smaker från naturen, som exempelvis lingon och granskott, säger Magnus Nilsson, vd.

– Jag tycker att saltfrågan diskuteras för lite idag, om jag ska vara helt ärlig. Vi får inte så mycket frågor om salt från konsumenter, men salt är något vi behöver tänka på i Sverige mer generellt – vi saltar när vi lagar och vi saltar när vi ska äta, säger Magnus.