fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Medlemsservice arrow_forward
FEM SNABBA FRÅGOR TILL LINDA BAKKMAN

”Jag vill vara en motpol till de som sprider matmyter”

Linda Bakkman är näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap, och i 14 års tid har hon varit kostrådgivare åt Sveriges Olympiska Kommitté. Sedan drygt ett år tillbaka är hon även krönikör i SvD där hon skriver om mat och träning och bemöter matmyter och pseudovetenskap.

Hur kom det sig att du började bekämpa matmyter?

Jag känner att det är så många självutnämnda experter som kommer till tals, och att det som får publicitet inte nödvändigtvis är fakta. Debatten blir också väldigt svartvit, man ställer t.ex. olika näringsämnen emot varandra men vi äter inte näringsämnen, vi äter mat. Det är olyckligt, i kombination med att vi har en folkhälsoutmaning. Över hälften av befolkningen är överviktig eller fet och det måste vi ta på stort allvar. På befolkningsnivå äter vi för mycket socker, ja. Men vi har också en betydande och växande grupp som rör på sig väldigt mycket och är hälsomedveten. När den gruppen anammar kostråd som är avsedda för att stävja övervikt och inte vågar äta frukt blir det fel i andra änden.

Märker du några tendenser till förändring i diskussionen?

Jag känner mig hoppfull därför att folk efterlyser vetenskap, det stärker mig. Och de ilskna och kritiska mail jag får innehåller ingen substans. När någon skickar en länk till en youtube-video blir det bara tandlöst. Jag vill vara en seriös avsändare och jag hoppas att läsare och konsumenter kan se vilken röst som är värd att lyssna på. Jag vill inte tysta de som sprider matmyter, utan jag vill vara en motpol och hoppas att det jag står för, vetenskap och fakta, ska efterlysas.

Känner du dig ensam i arbetet med att bemöta matmyter och sprida vetenskap?

Jag känner mig ensam i bemärkelsen att jag inte har någon att bolla det här med. Samtidigt kan man inte känna sig ensam när man ger uttryck för forskning som många personer har publicerat. På det sättet har jag många i ryggen, och det är inte så att jag spekulerar. Så jag känner mig trygg i att jag har goda grunder för att säga det jag gör.

Vilka tycker du är de tre farligaste eller dummaste matmyterna?

Den första tycker jag är den kategoriska indelningen i nyttigt och onyttigt. Det finns inga livsmedel som är så dåliga att man inte kan äta lite av dem ibland, och det finns inga som är så bra att vi kan äta dem uteslutande. Sen tror jag att det är farligt med uteslutande och att göra förbudslistor så länge man inte funderar över vad man ska äta i stället. Och det sista tror jag är när hälsomedvetna föräldrar målar upp en egen bild av vad som är hälsosamt.

Vad kan livsmedelsbranschen göra i de här frågorna?

Jag tycker att företagen ska samverka mer. Dels i vilken typ av produkter vi kommer att behöva i framtiden och vilka utmaningar vi står inför, dels i att bidra med kunskap och göra det lätt för folk att välja rätt. Det ska finnas produkter som gör det lätt att leva och äta hälsosamt. Jag tror också att man ska bidra till opinion och politiska beslut, om det t.ex. behövs en lägre momssats på vissa produkter eller en högre skattesats på andra, eller andra typer av regelverk där det finns ekonomiska incitament som spelar roll. Jag skulle vilja att man ser mer branschöverenskommelser och att branschen tar in forskning och evidens för att utveckla och kommunicera kring sina produkter, samt att man bidrar till att höja kunskapsnivån kring kost, hälsa och hållbarhet.

Om Linda Bakkman

Du kan läsa Lindas krönikor varannan vecka i Svenska Dagbladet. Lindas senaste bok heter ”Maten bakom resultaten”, och hon är aktuell som medförfattare till boken ”Vego i världsklass” som släpps i augusti. Du kan även följa Linda på Facebook och Instagram under namnet @matenbakomresultaten.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy