Liverapport från Tokyo: Svenska livsmedelsföretag på Asiens största matmässa

Vår vd Björn Hellman och vår exportansvarige Rasmus Bäckström befinner sig just nu i Japan och på matmässan Foodex tillsammans med landsbygdsminister Jennie Nilsson och sex svenska livsmedelsproducenter. Vi bad Björn och Rasmus ge oss en snabb halvtidsrapport.

Landsbygdsminister Jennie Nilsson och Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman vid Try Swedish-montern på Foodexmässan i Japan.

Hej Björn och Rasmus! Ni befinner er just nu i Japan. Varför det, och vem är ni där med?

Just nu arrangeras Asiens största livsmedelsmässa Foodex och vi är här med en delegation bestående av vår landsbygdsminister Jennie Nilsson och medlemsföretagen Lantmännen, Paulig Foods, Polarica, Swecheese, Kronfågel samt IKEA Japan. Tillsammans sätter vi svenska livsmedel på kartan här i Japan. Det är glädjande och lägligt att vara här så pass snart efter att frihandelsavtalet mellan EU-Japan, som kraftigt sänker tullarna för livsmedel, trätt i kraft. 

Vad står på programmet? Vad har ni redan hunnit med och vad återstår?

Vi har besökt olika butikskedjor och Sveriges ambassad och Business Sweden för diverse möten. Idag drar Foodexmässan igång där vi totalt har sex företag som deltar under det gemensamma paraplyet ”Try Swedish”. Dagen avslutas med en middag på svenska ambassaden för inbjudna japanska organisationer. Under onsdagen har vi även ett gemensamt program med våra nordiska grannar på mässan.

Per Hållander, Paulig/Santa Maria, Robert Bengtsson, SweCheese, Björn Hellman och Rasmus Bäckström, Livsmedelsföretagen, vid Try Swedish-montern på Foodexmässan i Japan.

Hur stort är det japanska intresset för svensk mat?

I dagsläget exporterar vi inte speciellt mycket, men det finns ett stort intresse för Sverige och Norden generellt samt för kvalitetsprodukter. Men det återstår mycket att göra för att få in våra livsmedel på den japanska marknaden. Det finns potential och också ett ökande intresse i Japan kring hälsosamma och hållbart producerade livsmedel som stämmer väl överens med våra svenska mervärden i form av låg antibiotikaanvändning, klimatsmarta och säkra produkter.

Björn Hellman pratar med Sveriges ambassadör Magnus Robach och med Ms Kahori Miyake, Executive Officer CSR & Communication på AEON, en av de i särklass största livsmedelskedjorna i Japan, med runt 4000 butiker.

Vad krävs för att komma in och slå igenom på den japanska marknaden?

En stor portion tålamod och långsiktighet. Man behöver även ta hänsyn till lokala sedvänjor och framförallt mindre förpackningsstorlekar. Kvalitetsprodukter eftersträvas och man är beredda att betala för bra produkter. Japanerna älskar bra mat och man är beredda att testa nya smaker. 

SweCheese (Falbygdens osteria) bjuder deltagarna på Foodex på högkvalitativ svensk ost. Foto: Martin Koos/Swedish Chamber of Commerce & Industry Japan

Vad innebär det nya frihandelsavtalet mellan EU och Japan? 

Den japanska jordbrukssektorn har tidigare skyddats med höga tullar. Dessa kommer att tas bort för 85 procent av jordbruks- och livsmedelsprodukterna. För många produkter sker detta efter en övergångsperiod. Exempel på produkter som blir tullfria är griskött, hårdost, choklad, såser, rostat kaffe och kakor. Därutöver ska Japan reducera tullarna för vissa produkter, exempelvis nötkött. För flera mejeriprodukter, som har mycket hög tull, kommer Japan att öppna tullkvoter med reducerad eller ingen tull, till exempel för mjölkpulver, färskost och vassle. Japan har i avtalet åtagit sig att använda internationella standarder i större utsträckning än tidigare, särskilt de som EU använder. Det är en stor framgång och symboliserar ett skifte i japansk lagstiftningskultur. Ett område som idag vållar problem är lagstiftning kring tillsatser som skiljer sig rejält från EU och begränsar leverantörer.

Rasmus Bäckström

Ansvarig exportfrågor
Skicka e-post till Rasmus
08-762 65 34, 070-756 21 41