Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Medlemsservice arrow_forward
ALMEDALSVECKAN 1-8 JULI

Livsmedelsföretagens livsviktiga guide till Almedalen

På söndag startar Almedalsveckan och Livsmedelsföretagen kommer vara på plats. Förutom att vi ingår i industrisamarbetet Industrin tar Matchen kommer vi medverka i flera spännande paneler och seminarier. Vi kommer även presentera vår nyskrivna rapport ”Goda exempel – Framgångsrecepten från några av världens bästa matländer och livsmedelsföretag”.

För den livsmedelsintresserade finns det många seminarier och debatter att välja mellan under Almedalsveckan. Här nedan listar vi dem vi själva kommer medverka i samt ett 30-tal andra evenemang som vi hoppas hinna ta del av.

Här medverkar Livsmedelsföretagens experter

2 juli

11:45-12:50 | Hur kan vi skapa fler jobb inom livsmedelsnäringen samtidigt som vi ökar vår självförsörjningsgrad? Arrangör: ESF-rådet, Arbetsförmedlingen, LRF.
http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/54884

”2017 beslutade Riksdagen om en svensk livsmedelsstrategi med övergripande mål att öka livsmedelsproduktionen och stärka vår självförsörjningsgrad. ”Hållbar livsmedelskedja för ökad sysselsättning” är ett socialfondsprojekt som ska kartlägga behovet av nya jobb inom jordbruk och livsmedelsförädling.” Catharina Bildt från Livsmedelsföretagen är moderator.

14:30-14:50 | Hur vet du det? Våga fråga för en smartare valrörelse. Arrangör: Industrin tar matchen, Vetenskap & Allmänhet, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna.
http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/50820

”Förutfattade meningar, förvrängda fakta och rena felaktigheter förekommer flitigt i samhällsdebatten. Samtidigt betonas vikten av källkritik och att grunda förslag och beslut i evidens och forskning. Vad beror utvecklingen på? Och hur kan vi alla bidra till en mer faktabaserad världsbild?” Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen, berättar om hur hon bemöter (och rättar!) felaktigheter om mat och hälsa i media.

3 juli

09:00-10:00 | Livsmedelsföretagen presenterar rapporten ”Goda exempel – Framgångsrecepten från några av världens bästa matländer och livsmedelsföretag”. Arrangör: Livsmedelsföretagen/Tomorrow’s Trädgård.

Vad kan Sverige lära sig av världens bästa matländer och livsmedelsföretag? En hel det visar det sig. I rapporten ”Goda exempel” djupdyker vi i framgångsfaktorerna bakom Champagne (region- och varumärkesbyggande), Holland (samarbete mellan näringslivet, akademin och staten), Ben & Jerry’s (socialt ansvarstagande), Danmark (export), Nestlé (forskning) och Irland (livsmedelsstrategi). Rapporten presenteras av Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Efter presentationen blir det panelsamtal med Anna Malmhake, vd på The Absolut Company, Hanna Lidström, språkrör för Grön Ungdom, Benjamin Dousa, förbundsordförande för MUF, Johan Krallis Anell, exportsamordnare på Näringsdepartementet, Lars Appelqvist, vd på Löfbergs och ordförande för Livsmedelsföretagen.

10:00-13:00 | Konsumenter vill göra rätt – vad gör matsverige? Arrangör: Gotlands mat- och livsmedelsstrategi, genom Region Gotland och Länsstyrelsen Gotlands län.
http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/54780

”Vilket ansvar måste man som aktör i mat och livsmedelssystemet ta för att hjälpa konsumenter att göra hållbara matval på Gotland och i resten av Sverige?” Från Livsmedelsföretagens sida deltar Sara Sundquist, näringspolitisk expert, och Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig.

15:00-16:00 | Vad blir det för mat imorgon? Arrangör: Västra Götalandsregionen.
http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/51440

”Klarar Sverige att öka livsmedelsproduktionen samtidigt som miljö- och klimatmålen uppnås? Vilka är de viktigaste utmaningarna för framtidens livsmedelsförsörjning och vem ansvarar för att maten blir hållbart producerad? Ställer det offentliga rätt krav och klarar det privata att möta efterfrågan?” Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal ger livsmedelsindustrins perspektiv på de här viktiga frågorna.

4 juli

08:00-08:50 | Förpackningar kan sätta stopp för världssvälten. Arrangör: Industrin tar matchen.
http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/50934

”I Sverige befinner vi oss i egobubblan och tycker att vi får bättre liv utan förpackningar. I andra delar av världen betyder förpackning av mat skillnad mellan liv och död. Industrin diskuterar med forskare hur vi ska se på förpackningarnas roll när behovet av livsmedel ökar globalt.” Patrik Strömer och Sara Sundquist från Livsmedelsföretagen är medarrangörer till seminariet.

10:00-10:50 | Hur viktig är industrin för lokal och regional utveckling? Arrangör: Industrin tar matchen.
http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/50940

”Industrin finns till största del utanför de stora städerna. Ofta får vi höra att industrin är avgörande om vi vill att hela landet ska leva. Vad händer om industrin avvecklas eller flyttar? Finns det en framtid för svensk industri i Sverige? Hur kan regionen jobba aktivt för att industrin ska växa?” Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal medverkar.

10:30-11:30 | Hur kan hälsojournalister påverka fake news i hälsodebatten? Arrangör: Brödinstitutet.
http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/52249

”Tangenterna springer iväg och spaltmeter om antiinflammatorisk kost och stenåldersdieter skrivs parallellt som journalister drar i handbromsen till vetenskapens försvar. Frågan hur medier och forskning samspelar om vilken mat som är bra för hälsa och klimatet är inte löst. Men är vi på väg?” Brödinstitutets talesperson Maria Sitell leder det här spännande samtalet.

13:15-14:45 | Käk för kris och krig – livsmedelsberedskap för en ny tid. Arrangör: SLU Sveriges lantbruksuniversitet. http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/51411

”Försvarsberedningen föreslår att Sverige ska återupprätta livsmedelsberedskapen, till en uppskattad kostnad av 700 miljoner kr/år från 2021. Hur kan vi med hjälp av aktuell forskning bygga beredskapen på ett sätt som samtidigt skulle göra Sveriges livsmedelssystem mer hållbart?” Från Livsmedelsföretagens sida medverkar Patrik Strömer, policyansvarig.

5 juli

10:15–11:15När medier granskar medier – gäller samma premisser? Arrangör: Resumé
http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/55460 

”Under #Metoo var stora medieföretag och mediepersonligheter föremål för granskning – från såväl konkurrenter som det egna företagets journalister. Hur hanterar medieföretagen den här typen av kriser? Hur mycket påverkas granskningarna av relationer, kåranda och konkurrensförhållandet mellan redaktioner? Och lever mediecheferna som de lär?” I panelen ingår Livsmedelsföretagens kriskommunikationsexpert Jeanette Fors-Andrée.

Industrin tar Matchen i år igen!

För sjätte året i rad samarbetar Livsmedelsföretagen och elva andra industriorganisationer inom initiativet Industrin tar matchen och öppnar upp ett gemensamt ”Industriområde” mitt i Visby med plats för seminarier, möten och mingel. Med Industrin tar matchen vill vi visa hur industriföretagens framgångar bidrar till den svenska välfärden. Nytt för i år är bla en digital utställning.

Samtidigt i…

Under vinjetten ”Samtidigt i” har Lennart Ekdal, journalist med bakgrund på TV4, besökt företag i hela landet på uppdrag av Industrin tar matchen. Ett av företagen han har besökt är vårt medlemsföretag Polarbröd. Johan Granberg, inköps- och logistikchef, berättar för Lennart Ekdal om hur företaget bidrar till samhället och om vilka utmaningar de ser framöver. Du kan se filmen här:

Den 4 juli kl 11:45-12:15 sänder Industrin tar matchen live från Zoégas kafferosteri i Helsingborg. Med hjälp av ny reningsteknik i anläggningen, den första i sitt slag i Europa, bidrar Zoégas kafferosteri till bättre luftkvalitet. Samtidigt arbetar företaget aktivt med hållbara odlingar i bla Östafrika. Med avstamp i Helsingborg blir det en diskussion om hur svensk industri kan fortsätta växa och bidra till ökad hållbarhet, samtidigt som den bidrar till svensk välfärd. Paneldeltagare är Emma Ringström, Sustainability manager på AkzoNobel, Kristian Elvefors, vd på Volvo Car Sverige, Magnus Pettersson, SVP Operations på Höganäs, Kristina Yngwe, riksdagsledamot och vice ordförande miljö- och jordbruksutskottet i Centerpartiet samt Mattias Goldmann, vd på FORES.

Det här är ett utmärkt tillfälle för företagen och industrin att visa upp hur vi arbetar med hållbarhet. Så kom gärna bort till Industriområdet och var med i publiken. Finns det tid kan det finnas möjlighet även för icke-paneldeltagare att säga några väl valda ord.

Här hittar du hela programmet för Industrin tar matchen. Industrin tar matchen finns även på Facebook och på Twitter.

Ett urval av Almedalsveckans livsmedelsevenemang

2 juli

08:45-09:45 | Hur kan vi skapa fler jobb inom livsmedelsnäringen samtidigt som vi ökar vår självförsörjningsgrad? Arrangör: ESF-rådet, Arbetsförmedlingen, LRF.
https://almedalsguiden.com/event/13503

11:00-11:35 | Är transporterna en kassako? Arrangör: Industrin tar matchen.
https://almedalsguiden.com/event/9988

12:00-13:30 | Agenda 2030 – Hur skapar vi hållbarhet från jord till bord? Arrangör: Hållbar utveckling Sverige AB, 2022 Initiative Foundation, We Dont Have Time AB.
https://almedalsguiden.com/event/10713

13:30-14:30 | Stoppa resursslöseri och ät gott – svarta bananer och gammalt kaffe. Arrangör: Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien. https://almedalsguiden.com/event/10683

14:00-15:00 | En svensk livsmedelsstrategi – hur går det? Uppfyller strategin kraven från konsumenterna? Arrangör: Vi Konsumenter, Sveriges Konsumenter, WWF, Naturskyddsföreningen, World Animal Protection, Djurskyddet Sverige.
https://almedalsguiden.com/event/9984

14:30-14:50 | Hur vet du det? Våga fråga för en smartare valrörelse. Arrangör: Industrin tar matchen, Vetenskap & Allmänhet, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna.
http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/50820

16:00-16:45 | Vad och hur kommer vi äta på ålderns höst? Arrangör: Örebro Universitet.
https://almedalsguiden.com/event/10378

3 juli

07:30-08:45 | Konsumentbeteenden driver utvecklingen, hur ser det ut i butikerna? Arrangör: Växtbaserat Sverige.
https://almedalsguiden.com/event/11733

10:00-13:00 | Konsumenter vill göra rätt – vad gör matsverige?
Arrangör: Gotlands mat- och livsmedelsstrategi, genom Region Gotland och Länsstyrelsen Gotlands län.
https://almedalsguiden.com/event/12869

10:00-10:30 | Varför handlar inte konsumenterna där det är billigast? Arrangör: Konkurrensverket.
https://almedalsguiden.com/event/9727

11:30-12:45 | Food Tech på riktigt – Är Sverige redo för den nya utvecklingen? Arrangör: Växtbaserat Sverige.
https://almedalsguiden.com/event/11730

13:00-14:00 | Var finns kunden i framtidens livsmedelsförsörjning? Arrangör: ICA.
https://almedalsguiden.com/event/11505

14:00-15:00 | Politik för ett hållbart livsmedelssystem – vem tar ansvaret? Arrangör: Afrikagrupperna, Fian, Framtidsjorden, Svalorna Indien Bangladesh, Latinamerikagrupperna, Jordens Vänner.
https://almedalsguiden.com/event/10690

14:30-15:30 | Blockchain och livsmedel – Sveriges framtidsbransch? Arrangör: Tomorrow’s Trädgård/ The Absolut Company. https://almedalsguiden.com/event/13698

15:00-16:00 | Vad blir det för mat imorgon? Arrangör: Västra Götalandsregionen.
http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/51440

16:00-17:30 | Fake eller fakta om mat? Arrangör: SLU Sveriges lantbruksuniversitet.
https://almedalsguiden.com/event/10007

4 juli

08:00-08:50 | Förpackningar kan sätta stopp för världssvälten. Arrangör: Industrin tar matchen.
https://almedalsguiden.com/event/9884

09:00-09:45 | Löser foodtech och smart logistik livsmedelsbranschens hållbarhetsutmaningar? Arrangör: Svenska retursystem. https://almedalsguiden.com/event/11492

10:00-10:50 | Hur viktig är industrin för lokal och regional utveckling? Arrangör: Industrin tar matchen.
https://almedalsguiden.com/event/10283

10:00-11:00 | Så kan vi må bättre av framtidens mat. Arrangör: Fazer Sverige.
https://almedalsguiden.com/event/11984

10:30-11:45 | Proteinbluff? Hur påverkar proteinhetsen vår plånbok, hälsa och miljö? Arrangör: Kronfågel.
https://almedalsguiden.com/event/12172

11:45-12:50 | Samtidigt i Helsingborg – vad händer i industrin? Arrangör: Industrin tar matchen.
https://almedalsguiden.com/event/10664

12:00-15:00 | Förutsättningar för småskaliga livsmedelsproducenter i Sverige 2018. Arrangör: Martin & Servera, Hagshults Gård, Löfsta Herrgårdsmejeri, Stora Tollby Gård.
https://almedalsguiden.com/event/12324

12:15-13:00 | Nu kommer vegoföretagen – är vi redo? Arrangör: Naturskyddsföreningen.
https://almedalsguiden.com/event/9595

13:15-14:45 | Käk för kris och krig – livsmedelsberedskap för en ny tid. Arrangör: SLU Sveriges lantbruksuniversitet.
https://almedalsguiden.com/event/10013

14:15-14:55 | Upphandling av den offentliga måltiden som hävstång för miljö och hälsa. Arrangör: Projekt MatLust/Södertälje kommun. https://almedalsguiden.com/event/11758

15:15-15:55 | Från politik till tallrik – hur blir man framtidens hållbara matkommun? Arrangör: Projekt MatLust, Södertälje kommun. https://almedalsguiden.com/event/12532

16:30-17:30 | Svenskt kött – ett medvetet och hållbart val. Arrangör: HKScan.
https://almedalsguiden.com/event/11627

5 juli

10:00-11:15 | Ny mat på bordet? Om regional innovation och entreprenörskap i livsmedelssektorn. Arrangör: SLU Sveriges lantbruksuniversitet. https://almedalsguiden.com/event/10017

10:15–11:15När medier granskar medier – gäller samma premisser? Arrangör: Resumé
http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/55460 

11:30-12:30 | Godsstrategi i hamn – men är politiken ur kurs? Arrangör: Industrirådet.
https://almedalsguiden.com/event/12642

15:00-15:45 | Rätt mat på rätt plats – laga planeten med rätt ingredienser. Arrangör: Swedish International Agricultural Network Initiative, FN Livsmedelsorganisation WFP, Svenska FAO kommittén.
https://almedalsguiden.com/event/12564  

HELA PROGRAMMET FÖR ALMEDALEN

Det hittar du här.

Hoppas vi ses i Visby!

Daniel Emilson Press- och mediechef 08-762 65 13076-275 83 60

Daniel är press- och mediechef på Livsmedelsföretagen sedan maj 2017. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol mag med statsvetenskaplig inriktning.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.