Kontrollmyndigheternas uppgift är att granska och bedöma företagens rutiner och kontrollsystem så att reglerna uppfylls. Myndigheternas kontroll ska således säkerställa att konsumenterna får säkra livsmedel och inte blir lurade.
Om ett företag inte uppfyller lagstiftningens krav ska myndigheten vidta åtgärder för att se till att företagaren rättar till bristen. Exempel på åtgärder kan vara upprepad kontroll, förbjuda försäljning av produkt och återkalla godkännande. Åtgärden ska stå i proportion till bristen.
Statistik
I Sverige finns närmare 90 000 livsmedelsanläggningar.
Till detta kommer cirka 90 000 primärproducenter som är livsmedelsföretagare.
På livsmedelsområdet utförs den offentliga kontrollen på central, regional och lokal nivå. Ansvaret för livsmedelskontrollen fördelas på följande sätt:
- Livsmedelsverket kontrollerar cirka 800 anläggningar i landet.
- Länsstyrelserna, 21 stycken, kontrollerar primärproduktionen.
- Kommunerna, 290 stycken, kontrollerar de övriga cirka 89 000 anläggningarna
Finansiering
Enligt EU:s kontrollförordning har medlemsstaterna möjlighet att välja finansieringssätt för livsmedelskontrollen. I Sverige har riksdagen och regeringen bestämt att kostnaderna för livsmedelskontrollen ska finansieras med avgifter (utom för primärproduktionen och djurskyddet som finansieras med anslag).
Vid beräkning av tiden för kontroll och därmed företagens avgifter, tas hänsyn till risk, erfarenhet och information (märkning och spårbarhet) enligt Livsmedelsverkets vägledning om riskklassning och beräkning av kontrolltid.
Kommunerna bestämmer själv vilken timtaxa som gäller för att få full kostnadstäckning för livsmedelskontrollen.