fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Medlemsservice arrow_forward
21 oktober

Globalt eller lokalt - vad avgör lönesättningen?

location_on Studio 6, At Six, Brunkebergstorg 6, Stockholm

Under avtalsrörelsen 2020 kommer arbetsgivarorganisationer och fackföreningar förhandla om löner och arbetsvillkor för drygt 2,8 miljoner löntagare. Vilka är förutsättningarna? Hur ska inflationsmål och inhemska förhållanden vägas mot internationell konkurrenskraft och en sviktande världskonjunktur?

Svenska företag påverkas i hög grad av den allt svagare världskonjunkturen. Tillväxten har redan fallit kraftigt och allt tyder på en fortsatt vikande svensk industrikonjunktur under 2020. Den svenska produktiviteten – en våra främsta konkurrensfördelar som industrination – fortsätter att sjunka samtidigt som allt fler branscher inom såväl industrin som tjänstesektorn och handeln känner av den ökande globala konkurrensen.

Är det dessa förutsättningar som kommer att prägla avtalsrörelsen? Eller kommer man att lägga större vikt vid krav på stora reallöneökningar? Ska vi lyssna på de som vill överge det s.k. märket? Hur bör vi se på Riksbankens inflationsmål? Och vems verklighetsbeskrivning ligger egentligen närmast sanningen? Allt detta och mer kommer att stötas och blötas av vår namnkunniga och kloka panel!

Tid: Måndagen den 21 oktober 2019 kl. 12.00-13.10 (lättare lunch från 11.30)
Plats: Studio 6, At Six, Brunkebergstorg 6, Stockholm
Anmälan: Anmäl dig här.

I panelen sitter Håkan Frisén, prognoschef SEB, Karolina Holmberg, chef för priser och arbetsmarknad, Konjunkturinstitutet, Irene Wennemo, generaldirektör Medlingsinstitutet, Carl Eckerdal, chefekonom Livsmedelsföretagen och IKEM, Kerstin Hallsten, chefekonom Industriarbetsgivarna samt Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen. Moderator är Mia Odabas.

Seminariet är kostnadsfritt.

Jimmy Sandell Kommunikationschef 08-762 65 02073-355 06 07

Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också Livsmedelsföretagens representant i Livsmedelsstiftelsens styrelse. Jimmy är dessutom kommunikationsansvarig för Industrirådet som är det partsgemensamma samarbetet mellan arbetsgivare och fack inom industrin. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy