fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Medlemsservice arrow_forward
20 november

Journalistseminarium: Varför är det så svårt att veta vad jag ska äta?

location_on A House, Östermalmsgatan 26A, Stockholm (Gamla Arkitekturskolan)

Om du är journalist/skribent och skriver om mat och hälsa är du varmt välkommen till ett faktaspäckat frukostmöte den 20 november om trender inom kost och dieter och hur man värderar vetenskapliga studier. Du kommer att få lyssna på tre experter som delar med sig av den senaste forskningen och diskuterar varför vi svenskar har ett unikt förhållningssätt till mat.

Sverige är ett av världens mest individualistiska länder, och svenskarna är oerhört snabba på att anamma nya mat- och hälsotrender och dieter. Tidigare har de populäraste dieterna fokuserat på viktnedgång men nu ser vi att fokus flyttas från kalorier och fett till vitaminer och andra nyttiga näringsämnen. Idag pratas det också mycket om sk clean eating, antiinflammatoriska livsmedel, oprocessad mat och veganska alternativ. Vi vill ha en individanpassad och personligt utformad kost som får oss att leva längre och bättre. Vad ligger bakom det här trendskiftet? Vad är det som gör att vi svenskar är så snabba med att hoppa på det senaste? Vad säger forskningen om de nya modedieterna och den individanpassade kosten?

Trender, forskning och svenskarnas speciella syn på mat

På vårt seminarium den 20 november kommer vi att borra ner oss i de här frågorna med hjälp av tre olika experter.

Seminariet inleds med etnologen och författaren Malin Haawind som ska hjälpa oss att förstå varför vi svenskar har ett nästan unikt förhållningssätt till mat och dryck. Därefter går Rikard Landberg, professor i Food and Health på Chalmers, igenom den samlade forskningen kring individanpassad kost. Han kommer även att berätta om ett nytt projekt på Chalmers där forskarna undersöker hur kemiska fingeravtryck kan lära oss mer om den individanpassade kosten.

Tack vare duktiga och hängivna forskare världen över nås vi hela tiden av nya, spännande forskningsresultat. Men hur ska man tolka de nya studierna? Ska man lita på den senaste studien eller på de 100 föregående? Elisabet Rytter, medicine doktor i nutrition och forsknings- och nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen, berättar hur hon bedömer om en studie är relevant och varför det är viktigt att sätta enskilda studier i ett större vetenskapligt sammanhang.

Tid och plats

Tid: 20 november 09.00-10.00. Frukost serveras från kl 08.30.

Plats: A House, Östermalmsgatan 26A, Stockholm (Gamla Arkitekturskolan)

Anmälan

Föranmälan krävs. Anmäl dig via den här länken. OBS! Begränsat med platser.

Efter seminariet finns det möjlighet att intervjua talarna. Hör gärna av dig i förväg till Livsmedelsföretagens presschef Daniel Emilson om du är intresserad.

Daniel Emilson Press- och mediechef 08-762 65 13076-275 83 60

Daniel är press- och mediechef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy