fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Medlemsservice arrow_forward

Vad blir konsumentreaktionen på MRSA-larmet?

DN:s avslöjande att importerat griskött i svenska butiker bär på antibiotikaresistenta s k MRSA-­bakterier har fått stor uppmärksamhet. Frågan är om det leder till ökad konsumtion av svenskt kött?

MRSA hittades i fyra av 20 förpackningar med danskt kött och i en av 20 förpackningar med tyskt. Av de fem paket svenskt griskött som undersöktes hade inget av paketen MSRA på köttet.

Av detta kan man inte dra slutsatsen att svenskt kött inte är i riskzonen, men vi har ett klart bättre utgångsläge än andra länder med vår sunda uppfödning och friska grisar. På grund av det goda hälsoläget har vi en unikt låg antibiotikaanvändning i Sverige, som diagrammet nedan visar. Anledningen är att vi i Sverige behandlar sjuka djur individuellt, medan man i andra länder ofta behandlar hela grupper av djur. Att Sverige har striktare metoder och regler generellt i djuruppfödningen bidrar till att det svenska köttet blir dyrare i konsumentledet än det importerade köttet.

Den svenska livsmedelsbranschen och ansvariga myndigheter jobbar sedan länge aktivt för att förebygga förekomst av antibiotikaresistenta bakterier, men ytterligare åtgärder är nödvändiga, inte minst på EU-nivå. Resistenta bakterier tar inte hänsyn till några nationsgränser.

Det finns en stor enighet hos livsmedelsmyndigheterna att det är mycket ovanligt att MRSA sprids från mat till människor. Men frågan är om alla konsumenter tar till sig detta.

När debatten om framförallt den danska grisuppfödningen blossade upp i EU-valrörelsen visade en Demoskopmätning vi lät göra att många svenska konsumenter nu skulle köpa mer svenskt kött istället, eller dra ner på köttkonsumtionen överhuvudtaget. Återstår att se om MRSA-larmet får liknande effekter i konsumentledet.

Antibiotikaanvändning

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy