Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Medlemsservice arrow_forward
LIVSMEDELSEXPORT

Nytt avsnitt av Feeder: Så var Exportdagen!

De 110 personerna som var med på Exportdagen fick ta del av insikter från Business Swedens utlandsstationerade exportrådgivare, EKN, Kommerskollegium, Visit Sweden, Livsmedelsföretagens chefekonom, med flera. Vår podcast Feeder var givetvis på plats och tog reda på vilka exportmarknader som är hetast, vad företag kan få för exporthjälp och hur vi kan fördubbla svensk livsmedelsexport till 100 miljarder kr.

Här kan du lyssna på hela Feeder från Exportdagen. Vi intervjuar följande personer:

  • Rasmus Bäckström, exportansvarig på Livsmedelsföretagen
  • Sven-Erik Bucht, landsbygdsminister
  • Johan Krallis Anell, nationell exportsamordnare på Näringsdepartementet
  • Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen
  • Maria Varnauskas, ansvarig för Try Swedish på Business Sweden
  • Therése Dalebrant, Business Sweden i San Francisco
  • Carl Norsten, Business Sweden i Tokyo
  • Caleb Chapman, Business Sweden i Toronto
  • Fredrik Fexe, vice vd på Business Sweden

Om du vill veta mer om vad som sades på Exportdagen kan du ladda ner presentationerna här.

Björn Hellman, Livsmedelsföretagen, inleder Exportdagen.

Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen

”Svenska livsmedel håller inte bara hög kvalitet och säkerhet, är hållbart producerade och tillverkas under bra arbetsvillkor – de smakar dessutom alldeles underbart gott. Vem här inne blir inte hungrig när jag säger råraka med Kalixlöjrom, eller knäckemacka med Västerbottenost, eller senapssill med gräslök och crème fraiche, eller nybakad pepparkaka? Och vem blir inte törstig när jag säger söt äppelcider från Österlen eller sprudlande källvatten från Åre eller mörkt kaffe från Karlstad eller – den tidiga timmen till trots – en kall nubbe från Åhus?”

Rasmus Bäckström, Livsmedelsföretagen, presenterar Exportrapporten.

Rasmus Bäckström, exportansvarig på Livsmedelsföretagen

”Jag hoppas företagen går härifrån med en positiv känsla av att vilja nå de här nya marknaderna och med en insikt om var man kan vända sig för att få hjälp. Jag ser mig som en länk mellan våra medlemsföretag och olika myndigheter och andra instanser där man kan få hjälp. Det blir ibland krångligt och kunskapen är relativt låg, så jag hoppas att man lämnar Exportdagen med hopp om att man ska nå ut i världen med sina livsmedel, för det finns en efterfrågan!”

Här kan du ladda ner och läsa Exportrapporten

Daniel Säfström, Livsmedelsföretagen, intervjuar landsbygdsminister Sven-Erik Bucht

Sven-Erik Bucht, landsbygdsminister

”När jag träffar politiska företrädare i andra länder så frågar de efter svenska varor. Vi har ju världens högsta livsmedelssäkerhet, vi använder väldigt lite antibiotika. Det finns oerhört många medvetna kunder runtom i världen som bara skriker efter den här typen av produkter, det är ju klart vi ska vara med på det tåget.”

Johan Krallis Anell, Näringsdepartementet, berättar om de statliga exportinsatserna.

Johan Krallis Anell, nationell exportsamordnare på Näringsdepartementet

”[Regeringens senaste exportsatsning] bygger på extra pengar till Business Sweden framförallt. Grunden var en analys som gjordes av exportpotentialen utifrån livsmedelssegment. Sen finns det ju ett operativt program hos Business Sweden under flaggan ’Try Swedish’ som väljer ut vilka mässor och aktiviteter som vi ska göra under året inom ramen för exportfrämjandet. Till detta har det tillkommit att det finns utlandsstationerade personer på Business Swedens kontor runtom i världen och även ett program för ekologiska livsmedel, och en regional exportaccelerator där man försöker identifiera vilka företag som har potential att nå ut på exportmarknaden.”

Carl Eckerdal, Livsmedelsföretagen, går igenom den senaste exportstatistiken.

Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen

”Jag hoppas att företagen lägger fokus på att exportera produkter med hög förädlingsgrad. Det kan försvara längre transporter och ger en bättre lönsamhet. Sen hoppas jag också att man tar med sig att vi aldrig får glömma vår stora hemmamarknad i Europa. Där har vi i dagsläget 82% av vår försäljning, inräknat Norge. Volvo står för 17% av marknaden för lastbilar i Europa, medan den samlade svenska livsmedelsindustrin står för 1.6%. Det visar ändå på att om vi gör saker rätt kan vi självklart öka den marknadsandelen. Men jag har full respekt för att det kommer vara ett tufft jobb.”

Carls senaste Konjunkturbrev

Maria Varnauskas, Business Sweden

Maria Varnauskas, ansvarig för Try Swedish på Business Sweden

”Det var på uppdrag av Näringsdepartementet som vi genomförde en stor studie i våras som gäller var exportpotentialen för svensk livsmedelsindustri finns idag i världen, och då utgick vi från de 12 viktigaste exportsegmenten i Sverige baserat på antal företag i segmentet och hur exporten inom det växer. Där kom det ju fram väldigt mycket intressant information. Vi har tittat på ett stort antal marknader och utifrån resultatet i rapporten kommit fram till att det finns 14 relevanta marknader för svensk livsmedelsexport där potentialen är stor och som är intressant att arbeta mot.”

”Om man tittar på Kina t ex och var potentialen finns att växa om man väl kommer in så är ju den marknaden väldigt stor för väldigt många kategorier. Men att Kina inte finns i topp [av relevanta exportmarknader] beror ju på att tillgängligheten på den kinesiska marknaden fortfarande är begränsad. Vi har ju inte exporttillstånd för alla produktkategorier t ex. Skulle vi få till ett exportprotokoll med Kina när det gäller kött skulle det öppnas upp en enorm marknad och det gäller även andra kategorier.”

Try Swedish Exportprogram på LinkedIn

Tryswedish.com

Kom i kontakt med Maria

Therése Dalebrant, Business Sweden, ger sin bild av den amerikanska marknaden.

Therése Dalebrant, Business Sweden i San Francisco

“Svenska livsmedel är relativt underrepresenterade i USA. Som ni såg under presentationen så är vår exportandel av livsmedel 6% till USA. I och med att vi fick det här uppdraget så har jag pratat med industrin här i Sverige och frågat varför är ni inte på den amerikanska marknaden. Det svaret jag fått i princip av alla är just FDA (Food and Drug Administration, motsvarande Livsmedelsverket) och alla regelverken som finns i USA och att det sätter käppar i hjulen för att exportera. Man är lite rädd för den amerikanska marknaden. Men nu har vi skapat en FDA-handbok, jag har lett flera FDA-seminarier, vi har tagit in FDA-partners och har experter på plats som kan hjälpa till med hela processen.”

Business Swedens FDA-handbok

Kom i kontakt med Therése

Carl Norsten, Business Sweden, berättar om trenderna i Japan.

Carl Norsten, Business Sweden i Tokyo

”Tack vare frihandelsavtalet mellan EU och Japan kommer många produkter att bli mer konkurrenskraftiga på den japanska marknaden. Vi ser att det finns många trender som talar för svenska produkter. Det handlar om att det ska vara hälsosamma produkter, det handlar om att man äter mer västerländskt med frukost och liknande, så att vi ser att det finns flera aspekter som gör att vi kan öka den svenska livsmedelsexporten.”

Kom i kontakt med Carl

Caleb Chapman, Business Sweden, om möjligheterna på den kanadensiska marknaden.

Caleb Chapman, Business Sweden i Toronto

“Canada has really high potential. Especially for companies that are working in three specific things. The first is convenience, products that are easy to use, easy to assemble. The second is health based products, such as organic, non-GMO, natural flavoring, natural colors. The third is products that are value added. Products where the consumer is willing to spend that extra bit of money for something that is more unique and in some way brings them value in their life.”

Kom i kontakt med Caleb

Fredrik Fexe, Business Sweden, förklarar strategin bakom Try Swedish.

Fredrik Fexe, vice vd på Business Sweden

“Vi måste bli vassare på hur vi kommunicerar och hur vi gör dem [utländska kunder/konsumenter] nyfikna. Vi tror att det är två rörelser: den ena är att vi inte bara pratar om Sverige som land, som matkultur och om enskilda produkter, utan att vi också börjar prata om svenska livsmedels- eller måltidsbeteenden. Och då kommer vi att satsa på att prata mer om fika som ett koncept, om mellanmål som ett koncept och fredagsmys som ett tredje koncept. […] Parallellt jobbar vi med eko alltså organic. Där ska vi se till att hitta ett kommunikationskoncept som gör att svenska ekoprodukter står ut jämfört med alla andra ekoprodukter, för idag är det faktiskt ganska lika.”

Kom i kontakt med Fredrik


Här kan du lyssna på hela Feeder från Exportdagen. Om du har frågor eller funderingar kring export är du varmt välkommen att höra av dig till Rasmus Bäckström.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.