fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
MAT OCH HÄLSA

Polarbröds hållbara måltidslösningar

För att kunna fortsätta njuta av god mat och samtidigt ta hand om vår planet behöver vi ändra vad vi äter. Polarbröd vill skapa möjligheter att äta gott och sunt nu och i generationer framåt genom att erbjuda hållbara måltidslösningar och recept. Med hjälp av sin proteinstrategi vill företaget inspirera fler att göra hållbara och hälsosamma val.

Hur mycket och vilken typ av protein du väljer att äta har betydelse för både ditt och planetens välmående. Därför har Polarbröd tagit fram en proteinstrategi; en guide för hur vi alla kan göra mer hälsosamma val som samtidigt har mindre påverkan på vår planet.

− Vi använder oss av proteinstrategin när vi utvecklar nya produkter, tar fram nya recept och mackor, när vi planerar inköp av råvaror och i vår kommunikation mot konsumenter. Vår förhoppning är att den också kan inspirera och guida konsumenterna i vilka proteiner och vilka mängder de använder hemma, berättar Jenny Jeppsson, ansvarig för produktlanseringar och marknadsföring på Polarbröds konsumentmarknader.

Proteinstrategin utgår både från Livsmedelsverkets kost- och miljörekommendationer och Världsnaturfondens kött- och fiskguider. Det handlar i stort om att växtriket är grunden – öka andelen frukt och grönt och minska på köttet.

− Vi jobbar med att ta fram ännu fler vegetariska recept och inspirera med gröna recept som många ska gilla. Vi låter även gärna dessa recept vara framträdande i vår marknadsföring. I vår sommarkampanj lyfte vi till exempel vegetariska varianter av club sandwich och BLT. Vi vill bidra till att allt fler känner att det enkelt att minska på köttet och att det är ett väldigt gott alternativ att äta mer vegetariskt och hållbart, säger Jenny Jeppsson.

Mer information

Polarbröds proteinstrategi

Så vill Polarbröd inspirera till hållbara måltidslösningar

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy