fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
KRISBEREDSKAP | NÄRINGSPOLITIK

Politikerna överens: Alla vill se en uppdaterad livsmedelsstrategi

Två månader kvar till valet, då är partierna överens om en sak: Den fem år gamla livsmedelsstrategin behöver uppdateras. Det var ett tydligt besked som samtliga politiker gav på LRFs och Livsmedelsföretagens seminarium om framtidens livsmedelsförsörjning.

Att politikerna visar sådan enighet kring behovet av en uppdaterad nationell livsmedelsstrategi är ett bevis på hur viktig en robust och flexibel livsmedelsproduktion har blivit efter coronapandemin och Rysslands invasion av Ukraina. Samtidigt som JAS-planen har flugit över Visby så har diskussionerna på många av seminarierna präglats av frågor kring beredskap och försörjningsförmåga. Ett av dessa var Livsmedelsföretagens och LRF:s seminarium ”Så skapar vi en konkurrens- och motståndskraftig svensk livsmedelsproduktion” den 5 juli.

På den direkta frågan om vem som vill se en uppdaterad livsmedelsstrategi räckte riksdagsledamöterna Isak From (S), Alexandra Anstrell (M), Daniel Bäckström (C), och Magnus Oscarsson (KD), genast upp sina händer. Den nationella livsmedelsstrategin klubbades av riksdagen 2017 och utgör grunden för hur den offentliga sektorn arbetar med och för livsmedelskedjan. Politikerna på seminariet var överens om att den dramatiska utvecklingen sedan dess – med sommartorkan 2018, coronapandemin, kostnadskrisen och kriget i Ukraina – kräver en översyn och uppdatering av strategin.

LRFs förbundsordförande Palle Borgström och Livsmedelsföretagens ordförande Sofie Eliasson Morsink var mycket positiva till den politiska enigheten kring en uppdaterad livsmedelsstrategi.

– Livsmedelsstrategin är och har varit bra, men den har inte levererat i form av tillväxt som det var tänkt och den har också saknat tydliga mål. Att politikerna nu är överens om att uppdatera livsmedelsstrategin är ett viktigt beslut för Sveriges jord- och skogsbrukare. Vi behöver öka produktionen av insatsvaror. Ökad produktion av biobränsle och mineralgödsel är bra för både klimatet och beredskapen, och det minskar dessutom vårt beroende av Ryssland. Nu är det viktigt att politikerna enas om en uppdaterad strategi så snabbt som möjligt, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

– När livsmedelsstrategin togs fram var det många av oss som tog tillgången på mat och dryck för givet. Allt som har hänt sedan 2017 har visat hur sårbara vi faktiskt är. Beredskapen måste stärkas och försörjningsförmågan måste öka. Om vi vill ha en livsmedelssektor som kan föda en befolkning i en kris, då behöver vi ge lantbruket och livsmedelsproducenterna förutsättningar att bli lönsamma, växa och utvecklas. Vi behöver en livsmedelsstrategi som utgår från att det bästa sättet att skapa en livsmedelssektor med motståndskraft är att öka dess konkurrenskraft, säger Sofie Eliasson Morsink, ordförande Livsmedelsföretagen.

Jimmy Sandell Kommunikations- och näringspolitisk chef 08-762 65 02073-355 06 07

Jimmy är kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningen och den näringspolitiska avdelningen och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event och public affairs-arbete. Han är också suppleant i Svenskmärknings styrelse. Jimmy arbetar återkommande även med industri- och partsgemensamma projekt och aktiviteter. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.