Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Medlemsservice arrow_forward
NYTT AVSNITT AV FEEDER

"Reptilhjärnan kickar in och det finns en tendens att gömma sig eller undvika media"

Livsmedelsföretagens krishanterare Jeanette Fors-Andrée har över 14 års erfarenhet av kriskommunikation och mediehantering. Feeder träffade Jeanette för att prata om hur hon hjälper våra medlemsföretag, om reptilhjärnan och panik, om bra och dålig kriskommunikation och varför det blir allt vanligare med mediedrev.

⇒ HÄR KAN DU LYSSNA PÅ HELA AVSNITTET ⇐

Jeanettes roll på Livsmedelsföretagen skapades som ett resultat av hästköttsskandalen 2013. Sedan dess har Jeanette jobbat med såväl akut krishantering som förebyggande medieträning för våra medlemsföretag. Här följer några citat ur vårt samtal med Jeanette.

Vad kan man som medlem i Livsmedelsföretagen få för hjälp av Jeanette?

”Den här rollen är helt unik, ingen annan branschorganisation har en krishanterare på det här sättet. När som helst kan företag nå mig via krisjouren. Det kan vara att man hamnat i ett kritiskt läge, att det pågår en granskning, i princip vad som helst där det finns en risk att företaget tar skada.”

Vilket är det vanligaste misstaget när man hamnar i en kris, enligt Jeanette?

”Det vanligaste problemet när en person eller ett företag hamnar i en kris är att man drabbas av panik. Reptilhjärnan kickar in och det finns en tendens att gömma sig eller undvika media. Därför är det bra att plocka in extern hjälp”

I avsnittet pratar Jeanette också om den förändring i medielandskapet som blivit allt tydligare de senaste åren:

”Det finns färre redaktioner och journalister idag, som förväntas göra mer. Jakten på snabba klick och i en hårdnad konkurrens med sociala medier gör att journalistiken går mer mot sensation och förnedring än sakligt granskande. I och med att mediedreven ökar i antal blir också riskerna större, och där har företagens egna kanaler blivit allt viktigare.”

Tack vare sin långa erfarenhet har Jeanette en tydlig uppfattning om de största problemen och lösningarna i krissituationer. Och även om varje kris är unik delar hon med sig av några konkreta tips på vad man alltid bör göra:

”Nummer 1: Det absolut viktigaste är att ha ett samlat grepp. Att inte låta panik eller rädsla ta över, för då har man förlorat ganska mycket tid redan där. Sätt er ner och prata, börja jobba.

Nummer 2: Gör en grundläggande analys utan skygglappar. Fråga er vad som hänt, hur det kunde hända och vad ni kan göra åt det?

Nummer 3: Handlingskraft, och det kommer inte imorgon eller nästa månad utan nu. Helst ska åtgärderna ingå i kommunikationen. Man kan inte bygga förtroende på vad man säger utan på vad man faktiskt gör.”

Och vad bör man undvika, enligt Jeanette?

”Det absolut viktigaste att undvika är att hamna i försvarsställning och skylla på journalisterna.”

⇒ Lyssna på hela avsnittet ⇐ för att höra hur Jeanette ser på den sk hästköttsskandalen (och varför Findus hanterade den så bra), SCA-skandalen (och varför den hanterades så dåligt), medias roll, betydelsen av egna kanaler, om man alltid ska bemöta påhopp i sociala medier, och mycket mer!

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.