fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
LIVSMEDELSEXPORT

Seminarium: Hinder och potential för svensk livsmedelsexport

Den 16 mars anordnar Livsmedelsföretagen ett digitalt seminarium om vad som krävs för att öka den svenska livsmedelsexporten. Medverkar gör bland annat Cecilia Malmström, tidigare EU-kommissionär, Sten Tolgfors, fd. handelsminister, och Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Varför är livsmedelsexporten så liten jämfört med andra branscher? Vilka hinder möter livsmedelsföretagen som vill sälja sina produkter till utlandet? Och vilka åtgärder måste till för att öka den svenska exporten?

För att besvara de här frågorna har Livsmedelsföretagen tagit fram rapporten ”Fem avgörande hinder för svensk livsmedelsexport”. Rapporten, som släpps i samband med seminariet den 16 mars, kommer att vara utgångspunkt för ett högnivåsamtal med följande deltagare:

  • Cecilia Malmström, tidigare EU-kommissionär
  • Carl Eckerdal, chefekonom Livsmedelsföretagen
  • Michael Koch, chef för enheten för internationell handelsutveckling, Kommerskollegium
  • Johan Krallis Anell, Regeringens livsmedelsexportsamordnare
  • Paula Eriksson, kommunikationschef, The Absolut Company

Samtalet kommer att ledas av Sten Tolgfors, tidigare handels- och försvarsminister och idag partner på Rud Pedersen Public Affairs.

Så anmäler du dig

Seminariet äger rum digitalt den 16 mars kl. 13.15-14.00.

Du anmäler dig via den här länken.

Fakta om svensk livsmedelsexport

2019 exporterade Sverige livsmedel för 59 miljarder kr. I snitt har svenska livsmedelsföretag en exportandel på 30 procent av omsättningen. Detta är en låg siffra jämfört med andra svenska industrier som i många fall har en exportandel runt 70 procent. Business Sweden har som målsättning att år 2030 ska 50 procent av den svenska livsmedelsindustrins försäljning gå till utlandet. Du kan läsa mer om svensk livsmedelsexport i ”Exportrapporten – Vad kan vi lära av andra länder och industrier?” från 2018.

Daniel Emilson Press- och mediechef, tf kommunikationschef 08-762 65 13076-275 83 60

Daniel är press- och mediechef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.

Axel Granath Sakkunnig 08-762 65 63070-521 65 63

Axel arbetar nära VD och övrig ledning i frågor rörande förhandling, kommunikation, näringspolitik och intern administration. Han är utbildad jurist men har tidigare arbetat inom bland annat kommunikation och affärsutveckling.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy