fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Medlemsservice arrow_forward
ALMEDALEN 2019

Statliga matkassar, framtida exportsuccéer och en handlingskraftig livsmedelsstrategi – välkommen till vår dag i Almedalen!

Den 3 juli tar Livsmedelsföretagen och den svenska livsmedelsindustrin över Almedalen. I en vacker trädgård mitt i Visby anordnar vi tre tankeväckande seminarier om angelägna frågor. Bland deltagarna återfinns landsbygdsminister Jennie Nilsson, civilminister Ardalan Shekarabi, GD:ar, VD:ar och andra ledande experter, opinionsbildare och beslutsfattare.

De senaste sex åren i Almedalen har Livsmedelsföretagen varit en del av det industrigemensamma initiativet Industrin tar Matchen. Initiativet var mycket framgångsrikt men avslutades planenligt i samband med Almedalen 2018. I höstas tog Livsmedelsföretagen därför beslut om att utöka närvaron i Almedalen, med resultatet att vi i år kommer ha en hel dag – onsdag den 3 juli – som handlar om stora och viktiga frågor för den svenska livsmedelsindustrin och våra 800 medlemsföretag.

En naturlig mötesplats för livsmedelsbranschen

Vi kommer att hålla hus i en fantastisk trädgård på Mellangatan 15 som även kommer att nyttjas av The Absolut Company (1-2 juli) och av Arla (4 juli). Utöver våra tre seminarier kommer vi att anordna ett trevligt mingel för våra medlemmar (enbart via inbjudan) och våra egna experter kommer att delta i andra paneler och debatter under Almedalsveckan. Vi kommer att servera frukost och lunch gjorda på svenska och gotländska råvaror, och under dagen kommer Bagarlandslaget att bjuda på diverse nybakade läckerheter. Det kommer givetvis finnas wifi för den som behöver och mellan våra olika aktiviteter kan man använda trädgården för informella möten.

1. Vad är Sveriges nästa stora livsmedelsexport?

Tid och plats

Kl. 08.00 – 09.00, Livsmedelsföretagens trädgård, Mellangatan 15

Ämne och frågeställningar

Andelen utlandsförsäljning inom livsmedelsindustrin är bara ca 30 %, att jämföra med övriga industrigrenar som ligger uppåt 70 %. Menar vi allvar med livsmedelsstrategins mål om ökad svensk livsmedelsproduktion måste exporten öka kraftigt. Under detta seminarium får vi en bild av hur exporten ser ut idag och på vilket sätt den svenska livsmedelsindustrin möter den globala efterfrågan. Vilka produkter och marknader finns det en ökad efterfrågan kring och hur kan man gå till väga som enskild företagare för att ta steget ut? Innovation är en nyckel för att ta fram relevanta exportprodukter, och hur kan vi genom FoU öka förädlingsgraden och efterfrågan på våra svenska livsmedel? Vilka svenska mervärden går hem på olika marknader runtom i världen? Välkommen till ett seminarium kring hur vi sprider svenska livsmedel ut i världen.

Medverkande

  • Niklas Johansson, Statssekreterare hos Ann Linde, Sveriges regering
  • Carl Eckerdal, Chefekonom, Livsmedelsföretagen
  • Charlotte Lorentz Hjorth, VD, Krinova
  • Fredrik Fexe, Vice-VD, Business Sweden
  • Cecilia McAleavey, Director Sustainable Eating & Public Affairs, Oatly
  • Per Hållander, Global Account Director, Paulig Foods
  • Moderator: Lovisa Madås, Grundare, Agfo.se

Mer information om seminariet

http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/58935

2. Hur kan regler, villkor och myndigheter bidra till att uppnå målen i livsmedelsstrategin?

Tid och plats

Kl. 10.30 – 11.30, Livsmedelsföretagens trädgård, Mellangatan 15

Ämne och frågeställningar

Den 19 juni presenteras handlingsplanen för livsmedelsstrategin 2020–2022 som tagits fram av Tillväxtverket och Jordbruksverket i samråd med Livsmedelsverket. I handlingsplanen anges flera exempel på vad som behöver genomföras inom området regler och villkor fram till 2022 för att den svenska livsmedelsbranschen ska bli konkurrenskraftig, hållbar och för att produktionen ska öka. Livsmedelskedjans branschorganisationer Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF bjuder in till ett samtal med politiker och myndighetsansvariga på Livsmedelsverket, Jordbruksverket och Tillväxtverket om hur detta ska förverkligas. Hur ska handlingsplanen bidra till att aktörer i livsmedelskedjan får regler som är lätta att förstå och följa, att den svenska tolkningen av EU-regler är i linje med övriga EU-länders och att Sverige skall få mer inflytande över utformningen av EU:s regler inom livsmedelsområdet?

Medverkande

  • Jennie Nilsson, Landsbygdsminister, Sveriges regering
  • Anna Malmhake, Vice ordförande, Livsmedelsföretagen
  • Palle Borgström, Ordförande, LRF
  • Magnus Johansson, Vice ordförande, Svensk Dagligvaruhandel
  • Kristina Yngwe, Ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet, Centerpartiet
  • John Widegren, Riksdagsledamot, Moderaterna
  • Annica Sohlström, Generaldirektör, Livsmedelsverket
  • Gunilla Nordlöf, Generaldirektör, Tillväxtverket
  • Moderator: Viktor Barth-Kron, Politisk kommentator, Kvartal

Mer information om seminariet

http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/57425

3. Är det dags att införa en statlig matkasse? Ett nyfiket samtal om folkhälsa, matvanor och ansvar

Tid och plats

Kl. 15.00 – 16.00, Livsmedelsföretagens trädgård, Mellangatan 15

Ämne och frågeställningar

År 2018 uppgav drygt 50 procent av svenskarna antingen övervikt eller fetma, något som ökar risken för bl a typ 2-diabetes, högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdom. De viktigaste orsakerna till fetma och övervikt är socioekonomiska faktorer, för lite fysisk aktivitet och dåliga matvanor. I relation till Livsmedelsverkets kostråd äter vi generellt för mycket salt och för lite fullkorn, grönsaker och frukt. Den här utvecklingen måste vändas. Men hur, och av vem? Vilket ansvar har och tar myndigheterna, livsmedelsindustrin, politiken och dagligvaruhandeln? Är punktskatter, licensierade godisbutiker och reklamförbud lösningen, eller är det effektivare med utbildning, information, samarbete och produktutveckling? Folkhälsofrågor är komplexa och rör sig i gränslandet mellan politik, värderingar, moral, det allmänna bästa och individens frihet. Komplexiteten kräver ett vuxet och konstruktivt samtal, och det är också målet med seminariet.

Medverkande

  • Ardalan Shekarabi, Civilminister, Sveriges regering
  • Karin Svanborg-Sjövall, VD, Timbro
  • Annica Sohlström, Generaldirektör, Livsmedelsverket
  • Pia Lindeskog, Sakkunnig, Folkhälsomyndigheten
  • Torsten Kjellgren, Utredare, Tankesmedjan Tiden
  • Kerstin Lindvall, Hållbarhetschef, ICA-gruppen
  • Elisabet Rytter, Forsknings- och nutritionsansvarig, Livsmedelsföretagen
  • Moderator: Jörgen Huitfeldt, Chefredaktör, Kvartal

Mer information om seminariet

http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/56436

Andra evenemang om livsmedel i Almedalen

Det råder definitivt ingen brist på seminarier och panelsamtal som rör livsmedel under årets Almedalsvecka. I skrivande stund får man upp 80 träffar när man söker på ordet ”livsmedel” i det officiella programmet. Kul tycker vi!

Relaterade länkar

Jimmy Sandell Kommunikationschef 08-762 65 02073-355 06 07

Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också Livsmedelsföretagens representant i Livsmedelsstiftelsens styrelse. Jimmy är dessutom kommunikationsansvarig för Industrirådet som är det partsgemensamma samarbetet mellan arbetsgivare och fack inom industrin. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy