Framtidens korvar på Årets Julbord

Högre kvalitet, mer mat med svenska råvaror, gärna ekologiskt och fler vegetariska alternativ. Det är det hetaste trenderna på Årets Julbord 2014, där också framtidens korvar och köttbullar finns med.

Hela undersökningen

Rätterna på Årets julbord

Produkter och rätter som illustrerar mattrenderna inför jul finns med på Årets Julbord 2014 som Livsmedelsföretagen dukade upp på en pressträff tidigare i december. Med finns också ett antal prisade produkter, bland annat antal vinnare i årets Chark-SM, den stora kvalitetstävling för kött- och charkprodukter som gick av stapeln i Göteborg i december.

Årets Julbord innehåller också ett par unika produkter. Culinar har tagit fram klimatsmarta köttbullar och prinskorvar med bland annat alger som ingrediens, och Lindvalls Chark serverade klimatsmarta prinskorvar med bland annat linfrön och chiafrön. Innovativa produkter som dessa möter den trend som kommer allt starkare: hälsosammare och klimatsmartare charkprodukter.

I övrigt står svenskar råvaror högt i kurs inför julen.

– Många planerar att satsa mer på matkvalitet i jul. Det tydligaste uttrycket för detta är ett ökat sug efter julmat med svenska råvaror, särskilt när det gäller kött- och charkprodukterna, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.

1 av 3 konsumenter kommer ha en fler helsvenska kött-och charkprodukter än vad de hade förra julen, enligt undersökningen. Och 1 av 4 konsumenter planerar att äta lite dyrare kött-och charkprodukter med högre kvalitet än i förra året

Varannan konsument tycker att det mycket viktigt att de charkprodukter de äter endast består av svensk råvara. Och även för många andra rätter på julbordet är det viktigt att råvaran är svenskt så långt det är möjligt. Enligt undersökningen tycker åtta av tio svenskar att det är mycket eller ganska viktigt.

Svenskt innebär konkurrensfördelar

Enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturenkät ser 2 av 3 företag en ökande efterfrågan på produkter med svenska råvaror och 9 av 10 företag anser att det innebär konkurrensfördelar att ha mer svenskt i sortimentet.

– Företagen satsar stort på att kunna erbjuda produkter från svenska råvaror och ofta följer högre kvalitet med det. Exempelvis hade samtliga vinnarprodukter på årets Chark-SM enbart svensk köttråvara, säger Marie Söderqvist som tror att den allt intensivare debatten om djuruppfödningen och klimatförändringarna gynnat det svenska köttet.

Ekotrenden växer i styrka

Parallellt med detta fortsätter ekotrenden att växa i styrka. Ekoförsäljningen väntas öka med över 30 procent i år. Vår undersökning visar att nästan hälften av svenskarna nu så gott som alltid eller ofta väljer ekologiska alternativ när de handlar mat och dryck. Kvinnor handlar betydligt oftare eko än den manliga delen av befolkningen. Däremot är det tre gånger fler konsumenter som väljer svenskt framför importerade ekologiska livsmedel.

Uppsving för vegetariskt

Enligt en undersökning från Hälsans kök vill 7 av 10 vill se mer vegetariskt på julborden. I vår undersökning säger 15 procent av att de i år kommer äta mindre kött än förra julen. Försäljningen av vegetariska produkter har ökat med över 10 procent i år, enligt handeln.