fbpx
Hoppa till innehåll

Yrke: Brand Barista

Julia Gustafsson jobbar på Löfbergs flaggskeppsbutik på Kungsgatan och har många olika ansvarsområden. Hon är Brand Barista, skiftledare, vikarierande platschef och håller i utbildningar inom kaffe. I sitt arbete har hon åkt på inspirationsresor till Berlin och London, deltagit i flera kaffeutbildningar, och ska senare i år jobba i Löfberg UKs monter på London Coffee Festival. Julia har varit på Löfbergs sedan 2016.

Varför är det härligt att arbeta med kaffe?
Oj, det finns mycket att säga! Dels är det väldigt levande, vi laborerar mycket med olika smaker och hantverket i sig är ju fantastiskt.

Nämn de tre sakerna du gillar mest med ditt jobb.
Att få arbeta med alla våra utbildningar, som kan vara allt från kaffeprovningar till allmän kaffekunskap till baristakurser. Att trendspana och utifrån det få laborera fram olika recept på kaffedrinkar och hitta nya sätt att jobba. Att jobba i “drift” i kaffebaren – det är något speciellt med att få ge gästerna fin service.

Beskriv en särskilt bra dag på jobbet, vad händer då?

Alla dagar är bra med rätt inställning. Men framförallt älskar jag variationen av mina arbetsuppgifter. Ena dagen kör jag en kaffeutbildning med kunder hela dagen och andra dagen service och administration. Mitt jobb är så pass varierande att den ena dagen inte är den andra lik – vilket är roligt! En bra dag på jobbet är såklart när allt flyter på som det ska, men någonstans finns det också en charm i att det inte alltid gör det. Då får man kavla upp ärmarna och försöka hitta lösningar.

“Erfarenhet från servicebranschen är viktig och det är absolut ett plus om man har jobbat med kaffe tidigare – men allt går att lära under resans gång så länge intresset och viljan finns.”

Har du ett favoritminne från din tid på Löfbergs?

Jättesvårt att välja ut ett! Det finns så mycket att berätta. Men jag älskar mötena i kaffebaren och alla spännande personer som kommer in och tar en kaffe. Vi har till exempel haft prinsessan Sofia och prins Carl Philip som gäste många gånge. De är väldigt jordnära och härliga.

Vad uppskattar du mest hos dina kollegor?

Att vi kan ha en rak dialog i teamet och att arbetsviljan är stark!

Hur ser din karriärväg som ledde dig till det här jobbet ut?

Efter studenten gjorde jag en säsong i Sälen och en på västkusten innan jag flyttade till Stockholm. Första året här jobbade jag som servitris och sedan sökte jag sommarjobb på Löfbergs kaffebar, vilket efter sommaren blev till ett heltidsjobb där jag fick ansvar över allt kaffe. Året därpå fick jag en fråga om att hjälpa vår säljavdelning för out of home-sortimentet som riktas mot hotell och restauranger. Då jobbade jag mest med befintliga kunder; kontrollerade maskiner och gjorde smaktester för att se att kaffet höll hög standard. När jag kom tillbaka till kaffebaren övergick jag till att jobba mer med utbildningar, ta fram recept på kaffedrinkar, och jobba med service. Jag har under tiden gått många kaffeutbildningar internt i företaget, varit på inspirationsresa till Berlin och besökt London Coffee Festival. I år ska Löfbergs UK ha en monter på London Coffee Festival och planen är att jag och två kollegor ska dit och jobba. Superkul!

“Dels är kaffe väldigt levande, vi laborerar mycket med olika smaker och hantverket i sig är ju fantastiskt.”

Vad är dina bästa tips till en ung person som är intresserad av att följa i dina karriärspår?
Erfarenhet från servicebranschen är viktig och det är absolut ett plus om man har jobbat med kaffe tidigare – men allt går att lära under resans gång så länge intresset och viljan finns. Ta alla chanser som kommer och visa framfötterna. Det kan kännas läskigt i början men det är bara att kasta sig ut, allt löser sig under vägens gång!

Vilken är din favoritprodukt ur Löfbergs sortiment?
Jag gillar ljusrostat kaffe, helst bryggd i pour over. Just nu har vi ett fantastiskt kaffe från Etiopien med inslag av fruktiga toner och bergamott.

Och slutligen, vad äter och dricker du helst en fredagskväll?
Jag är en riktigt tacosfantast som gladeligen äter tacos med banan, jordnötter och ananas! Och till det dricker jag allra helst rödvin, gärna Beaujolais.

Yrke: Brand Team Manager
”Jag kan sitta på en filminspelning en dag, i provsmakningen en annan och göra research en tredje”
Yrke: Produkt- och processutvecklare
”Att få stå och känna på smeten och titta på köttet och väga upp kryddorna själv och verkligen göra det hands on – det gillar jag”
Yrke: Fältsäljare
”Jag älskar kundrelationerna, men sälj är också en lagsport och det är ju härligt när det går bra för kollegorna – det ger mig energi”
Yrke: Produktionsledare
”Mitt bästa tips till någon som vill bli produktionsledare är att spendera mycket tid i produktionen med medarbetarna för att lära sig så mycket som möjligt”
Yrke: Lagerchef
”Om du jobbar med logistik inom livsmedelsbranschen så spelar du med helt andra spelregler än i vilken annan bransch som helst”
Yrke: Kvalitetsingenjör
”Som kvalitetsingenjör har man många olika uppdrag och får vara med på det mesta som händer”
Yrke: Projektledare
”Det är minst lika viktigt att kunna sätta på sig stövlarna och gå ut i stallarna hos våra leverantörer som att sitta i möten med forskare och ta fram nya mätmetoder för våra miljöområden”
Yrke: Chief Creative Officer
”To work in a business that is constantly reinventing itself, finding new ways to surprise and delight consumers – that’s pretty rewarding”

Ekonomi och konjunktur

Livsmedelsindustrin är Sveriges tredje största industrigren och en hörnsten i den svenska ekonomin. Här hittar du vår chefekonom Carl Eckerdals kvartalsvisa konjunkturbrev tillsammans med fakta och statistik över den svenska livsmedelsindustrin.

Vi finns i hela Sverige

Livsmedelsindustrin är en av Sveriges mest geografiskt spridda industrier, med företag från Visby till Uddevalla och från Ystad till Haparanda. På många platser runtom i landet är industrin den största arbetsgivaren och bidrar till att hålla hela Sverige levande.

Vi arbetar med livsmedel

I Sverige sysselsätter livsmedelsindustrin nästan 45 000 personer, varav många är unga och/eller med utländsk bakgrund. Här hittar du intervjuer med personer som arbetar med livsmedel, fakta om vem som arbetar inom industrin och länkar till utbildningar och jobbsatsningar.

En framtidsindustri

Vi står inför en rad stora globala utmaningar; som klimatförändringar, en försämrad folkhälsa och en växande befolkning. Livsmedelsindustrin har både ett ansvar och en möjlighet att påverka utvecklingen i en positiv riktning. Ett engagerat hållbarhetsarbete och satsningar på forskning och innovation är avgörande i den här viktiga framtidsindustrin.

Om krisen kommer

Även under den mest intensiva fasen av coronapandemin uppstod det aldrig någon matbrist. Produktionen av livsmedel fortsatte. Men vad händer vid en ännu större kris?

Behövs vi?

Måste vi ha en inhemsk produktion av mat och dryck? Svaret på den frågan beror helt och hållet på vad du tycker är viktigt. Här förklarar Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman hur han ser på saken.