fbpx
Hoppa till innehåll

Yrke: Fältsäljare

Iluta Kundzina är fältsäljare på Coca-Cola Europacific Partners. Från sitt hem i Skellefteå är hon företagets huvudkontakt med butiker i Umeå, Lycksele och Skellefteå, inom allt ifrån nya produkter och kampanjer till att dryckerna placeras på rätt plats och rätt yta. Iluta har jobbat på Coca-Cola sedan 2017 och älskar sitt jobb och att få träffa olika människor varje dag.

Beskriv en extra bra dag på jobbet, vad händer då?

För mig är det när allt bara flyter på. Jag kör mycket bil i mitt jobb – min bil är mitt kontor. Ibland kan det vara sex timmar enkel väg till en kund. En perfekt dag börjar med att jag sätter mig i bilen på morgonen, solen skiner, rätt låt spelas på radion, och jag har en bra känsla i magen. Kundbesöken känns bra och det känns att jag har kunnat hjälpa dem. Jag älskar kundrelationerna, men sälj är också en lagsport och det är härligt när det går bra för kollegorna – det ger mig energi!

Vad är ditt bästa jobbminne?

Inom min roll handlar det väldigt mycket om att ha rätt inställning, vara positiv och hitta nya lösningar. Jag och en kollega hade det tufft med en specifik produkt och började då ha morgonsamtal där vi peppade varandra och kom på att vi skulle köra en tävling om vem som levererade bästa utfall. Det slutade med att vi båda levererade på topp. Båda två fick ut produkten i butikerna och slog våra mål. För mig är det ett bevis på att ingenting är omöjligt, men också att det är viktigt att ha den rätta inställningen och jobba tillsammans och sporra varandra. Så jobbar vi väldigt mycket på Coca-Cola. Vi är ett team, alla tillsammans. Den känslan är härlig. Och trots att det är långt till kontoret i Stockholm så känner jag att jag är en del av teamet.

“Jag älskar kundrelationerna, men sälj är också en lagsport och det är härligt när det går bra för kollegorna – det ger mig energi!”

Vilken typ av utbildning och erfarenhet är bra att ha för att jobba som fältsäljare?

Jag har egentligen inte utbildat mig inom sälj, utan jobbat mig uppåt. Det går såklart att utbilda sig inom försäljning och marknadsföring, och jag tror att det är en fördel att ha jobbat inom dagligvaruhandeln. Men det allra viktigaste tror jag är det egna drivet och att man gillar att jobba med nya människor och att utmana sig själv. Jag är själv utbildad undersköterska, och trots att jag är ung har jag hunnit ha många olika jobb. Min familj har drivit en skidanläggning och flera restauranger. Vi har en bild på kylskåpet hemma från när jag är 12 år och står och säljer hamburgare på en marknad och ansvarar för kassan. Så på ett sätt har jag jobbat med försäljning i större delen av mitt liv.

Vad är dina bästa tips till någon som vill jobba med det du gör?

Våga testa nya saker och våga utmana dig själv. Att ha den här viljan och drivet, det tror jag man kommer långt på. Jag tror inte att man måste låsa fast sig vid en speciell bana eller inriktning i för tidig ålder. Historiskt sett har säljaryrket varit mansdominerat, men det håller på att ändra sig. Jag tycker att det är kul och viktigt att vi blir fler tjejer ute på fältet!

Vilken är din favoritprodukt ur ert sortiment?

Självklart är det Coca-Cola Zero Sugar, men det är när jag lyxar till det lite. Annars är det Bonaqua Päron jag dricker mest.

Yrke: Brand Team Manager
”Jag kan sitta på en filminspelning en dag, i provsmakningen en annan och göra research en tredje”
Yrke: Brand Barista
”Dels är kaffe väldigt levande, vi laborerar mycket med olika smaker och hantverket i sig är ju fantastiskt”
Yrke: Produkt- och processutvecklare
”Att få stå och känna på smeten och titta på köttet och väga upp kryddorna själv och verkligen göra det hands on – det gillar jag”
Yrke: Produktionsledare
”Mitt bästa tips till någon som vill bli produktionsledare är att spendera mycket tid i produktionen med medarbetarna för att lära sig så mycket som möjligt”
Yrke: Lagerchef
”Om du jobbar med logistik inom livsmedelsbranschen så spelar du med helt andra spelregler än i vilken annan bransch som helst”
Yrke: Kvalitetsingenjör
”Som kvalitetsingenjör har man många olika uppdrag och får vara med på det mesta som händer”
Yrke: Projektledare
”Det är minst lika viktigt att kunna sätta på sig stövlarna och gå ut i stallarna hos våra leverantörer som att sitta i möten med forskare och ta fram nya mätmetoder för våra miljöområden”
Yrke: Chief Creative Officer
”To work in a business that is constantly reinventing itself, finding new ways to surprise and delight consumers – that’s pretty rewarding”

Ekonomi och konjunktur

Livsmedelsindustrin är Sveriges tredje största industrigren och en hörnsten i den svenska ekonomin. Här hittar du vår chefekonom Carl Eckerdals kvartalsvisa konjunkturbrev tillsammans med fakta och statistik över den svenska livsmedelsindustrin.

Vi finns i hela Sverige

Livsmedelsindustrin är en av Sveriges mest geografiskt spridda industrier, med företag från Visby till Uddevalla och från Ystad till Haparanda. På många platser runtom i landet är industrin den största arbetsgivaren och bidrar till att hålla hela Sverige levande.

Vi arbetar med livsmedel

I Sverige sysselsätter livsmedelsindustrin nästan 45 000 personer, varav många är unga och/eller med utländsk bakgrund. Här hittar du intervjuer med personer som arbetar med livsmedel, fakta om vem som arbetar inom industrin och länkar till utbildningar och jobbsatsningar.

En framtidsindustri

Vi står inför en rad stora globala utmaningar; som klimatförändringar, en försämrad folkhälsa och en växande befolkning. Livsmedelsindustrin har både ett ansvar och en möjlighet att påverka utvecklingen i en positiv riktning. Ett engagerat hållbarhetsarbete och satsningar på forskning och innovation är avgörande i den här viktiga framtidsindustrin.

Om krisen kommer

Även under den mest intensiva fasen av coronapandemin uppstod det aldrig någon matbrist. Produktionen av livsmedel fortsatte. Men vad händer vid en ännu större kris?

Behövs vi?

Måste vi ha en inhemsk produktion av mat och dryck? Svaret på den frågan beror helt och hållet på vad du tycker är viktigt. Här förklarar Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman hur han ser på saken.