Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Medlemsservice arrow_forward
FÖR ETT TRYGGT OCH DEMOKRATISKT ALMEDALEN

Vi ställer oss bakom #näringslivetbackarupp

Livsmedelsföretagen ställer sig bakom initiativet #näringslivetbackarupp och kräver att polisen, Region Gotland och projektgruppen som arrangerar Almedalsveckan agerar för att skydda grupper och individer som verkar i demokratisk anda. Vi uppmanar även andra branschorganisationer, fackliga organisationer och företag att skriva under.

Almedalen är Sveriges största och kanske viktigaste mötesplats för politiska och demokratiska samtal, debatter och idéutbyte. Tyvärr har vi de senaste åren tvingats se hur antidemokratiska krafter sprider skräck, trakasserar, hotar och fysiskt angriper grupper och individer som är på plats i Visby för att fredligt och demokratiska delta i Almedalsveckan. Under årets Almedalsvecka ställde flera individer och organisationer in sin medverkan för att de kände sig hotade och otrygga. Detta är fullständigt oacceptabelt.

Näringslivet är sedan många år en stor, självklar och betydelsefull del av Almedalsveckan. Därmed har vi också möjlighet att påverka och agera för att Almedalsveckan förblir en trygg och säker plats för demokratiska samtal och möten. Genom att ställa oss bakom initiativet #näringslivetbackarupp kräver vi att polisen, kommunen och projektgruppen som arrangerar Almedalsveckan senast fyra månader innan 2019 års Almedalsvecka presenterar en offensiv plan för hur de ska se till att skydda varenda organisation och individ som är på plats under Almedalsveckan för att verka i demokratisk anda. Om detta inte sker väljer vi som organisation att inte representera på plats under veckan.

Vi uppmanar även andra branschorganisationer, industrier och företag att skriva under #näringslivetbackarupp och ta ställning för ett demokratiskt och tryggt Almedalen.

Daniel Emilson Press- och mediechef 08-762 65 13076-275 83 60

Daniel är press- och mediechef på Livsmedelsföretagen sedan maj 2017. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol mag med statsvetenskaplig inriktning.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.