fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
LIVSMEDELSEXPORT

Webbinarium: Möjlighet för cross-border-försäljning av livsmedel till Kina

Den 12 maj arrangerar Livsmedelsföretagen och Business Sweden ett kostnadsfritt webbinarium om möjligheten att använda online-kanaler för att sälja direkt till slutkunder i Kina. På webbinariet presenteras trender och det lokala ekosystemet, men även hur ett svenskt företag kan använda den nyligen lanserade Try Swedish!-butiken på Alibabas Tmall Global-plattform som en konkret väg till marknaden.

Kinas e-handelsmarknad är en av de mest lönsamma och snabbast växande i världen. Jämfört med andra stora marknader har Kinas gränsöverskridande e-handel (”cross-border e-commerce”,CBEC) en fortsatt enorm potential som drivs av en växande medelklass, marknadsstorlek och hög tillväxttakt. År 2020 nådde det totala värdet av landets importerade B2C CBEC 100 miljarder RMB, en ökning med 8,9 % från 2019. Men det finns fortfarande utrymme för tillväxt, eftersom penetrationsgraden för e-handel ”bara” var 65 % 2020.

I takt med att fler svenska företag är intresserade av möjligheterna och fördelarna med den kinesiska e-handelsmarknaden, har vikten av att förstå CBEC-marknaden – etablerad specifikt för utländska företag som önskar att sälja sina produkter direkt till kinesiska konsumenter – blivit av yttersta vikt.

Men trots att det är ett enklare sätt att nå den kinesiska konsumentmarknaden jämfört med traditionell fysisk detaljhandel, ses komplexiteten i CBEC ibland som ett hinder för svenska företag när det kommer till produktefterlevnad, skatteregler, logistiklösningar och tredjepartstjänsteleverantörer.

Syftet med detta webbinarium är att ge svenska mat- och dryckesföretag som inte ännu har en egen etablering i Kina en introduktion till möjligheterna på den kinesiska e-handelsmarknaden.

Agenda

  • Bakgrunden till Try Swedish! initiativ att stötta svensk export av svenska livsmedel och kosttillskott
  • Introduktion till “cross-border”-e-handel till Kina
  • Lantmännens erfarenhet från Kina med AXA (10 min)
  • Konkret beskrivning av Try Swedish-satsningen på Alibabas Tmall-plattform med pågående försäljning
  • Frågor och svar

Mer info och anmälan

Tid: 12 maj kl 09.00-10.00

Plats: Digitalt via Teams (länk skickas ut dagen innan)

Anmälan: Skicka ett mail till Rasmus Bäckström senast 10 maj.

Övrigt: Seminariet är kostnadsfritt

Rasmus Bäckström Ansvarig exportfrågor och delbranscher 08-762 65 34070-756 21 41

Rasmus är exportansvarig på Livsmedelsföretagen och har bred allmänpolitisk kunskap med särskild inriktning på handelspolitiska frågor. Han är även generalsekreterare för branschföreningarna Arom & Kryddföreningen, Sveriges Bagerileverantörers förening och Svenska Juiceföreningen. Han är utbildad civilekonom med inriktning på detaljhandel och har tidigare arbetat på Europaparlamentet med frågor som rör företagande och konsumentskydd.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.