Feeder: ny podcast utforskar matens nya roller

Är maten den nya religionen, kvittot den nya bikten och dietdiskussioner de nya religionskrigen? I Livsmedelsföretagens nya podcast Feeder pratar Fredrik Torehammar med kända och okända matpersonligheter om hur mat idag trumfar både musiksmak och klädstil som vår tids viktigaste identitetsmarkör.

Feeder, en ny podcast om matens nya roll i samhället från Livsmedelsföretagen, lanseras idag den 8 september. I första avsnittet diskuterar Fredrik Torehammar ensamätande, ”skämsmat” och varför mat har olika hög status tillsammans med gästerna Johan Ununger, vd Saltå Kvarn, Carina Hansson, vd Estrella och Linnea Wiklund, P3.

– Mat har fått samma betydelse som musik hade förr – man definierar sig idag genom den mat man äter, eller kanske ännu viktigare: vad man inte äter. När jag växte upp var det största beviset på att man var en hopplös person att man svarade ”jag gillar allt” på frågan vilken musik man lyssnade på. Att man var en ”allätare”. Tycker du om allting så gillar du ingenting, du har ingen egen personlighet. Vi är på väg dit också när det gäller mat. Om man inte har någonting man utesluter eller något man är extra förtjust i – eller bara saknar åsikter om mat – så säger det någonting om en som inte är så positivt, säger Fredrik Torehammar, PA-chef på Livsmedelsföretagen och programledare för podcasten Feeder.

I höst finns barnmatsdebatten, mat och kön, mat och mångkultur och framtidens mat bland ämnena som kommer att diskuteras. Medverkar gör en mix av matpersonligheter från akademin, populärkulturen och branschen, som David Eberhard, psykiatriker, Malin Westling, Semper, Andreas Wilson, Juiceverket, och Marie Söderqvist, vd Livsmedelsföretagen.

– Idag pratar alla om mat, och alla har starka åsikter om mat. Men de som faktiskt gör maten – de som bokstavligt talat föder Sverige – hörs däremot inte i debatten. I den här podcasten vill vi låta dem komma till tals och vara med och diskutera matens alltmer centrala roll i samhället ur sitt perspektiv, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ansvarig utgivare för podcasten Feeder.

Lyssna på Feeder

Avsnitten spelas in och publiceras löpande under hösten och finns på poddens facebooksida Feederpodcast och på de vanliga plattformarna för podcasts.