fbpx
Hoppa till innehåll

Nyhetsrum

Pressmeddelanden, undersökningar, webbinarier, podcasten Feeder och webbserien Halloj kylskåpet – i nyhetsrummet hittar du både senaste nytt och många av våra egna produktioner.

Senaste nytt

Exportdagen med Team Sweden Livsmedel

Den 10 juni arrangerar Team Sweden Livsmedel Exportdagen med ”Global marknadsanalys för en ökad export” som huvudtema. Alla med ett intresse för svensk livsmedelsexport är välkomna att delta.

Industridagen 2024: en dag för framtidens industri

Den 23 september samlar Industrirådet industri och avgörande samhällsaktörer till en gemensam dag på World of Volvo i Göteborg för inspiration och diskussion om framtida möjligheter och utmaningar. Hur ska Sverige fortsatt vara en attraktiv och konkurrenskraftig, innovativ och robust industrination? Välkommen att bidra till ett fördjupat samtal!
Digitalisering

Ta chansen att boosta ditt livsmedelsföretags digitaliseringsresa

Nu har du som litet- eller medelstort företag (SMF) inom livsmedelssektorn möjlighet att få pengar för att anlita en student som hjälper dig med digitalisering. Erbjudandet kommer från det strategiska innovationsprogrammet PiiA och ansökan sker via deras hemsida.

Eurofanter, Blekingeskorpor och Joe Bidens schäfer – så var Matdagen 2024

Den 25 april gick årets upplaga av Matdagen av stapeln på temat EU. Det blev en dag fylld med spänstig EU-debatt, tankeväckande samtal om euron, regelbördor, livsmedelsstrategin 2.0 och EU-skeptiska svenskar, utdelning av priset Årets Livsmedelsexportör och mycket annat. Här sammanfattar vi dagen med bilder och en kort video.
Visa fler

Livsmedelsföretagen i media

Sluta svartmåla våra matföretag, politiker

Under vintern och våren har vi sett hur partiledare och ministrar misstänkliggör och svartmålar livsmedelsbranschen. Under allt detta lurar en illa dold beskyllning – att branschen ”passar på” att höja priserna och att företagen ”skor sig” på krisen. Det stämmer givetvis inte, skriver Björn Hellman från Livsmedelsföretagen.

Debatt: Höga matpriser är inte producenternas fel

I stället för att sprida villfarelser och slåss om tillfälliga opinionspoäng borde politikerna lägga förslag som hjälper företagen och stärker Sveriges försörjningsförmåga, skriver Björn Hellman och Carl Eckerdal vid Livsmedelsföretagen på DI Debatt.

Debatt: Populistiskt myggsilande stärker inte Sveriges försörjningsförmåga

Inflationen stiger och allt blir dyrare, inklusive livsmedel. Det är djupt oansvarigt att svenska politiker jagar syndabockar och sprider vilseledande information istället för att genomföra åtgärder som gör det billigare att producera mat i Sverige, skriver företrädare för Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagen om matprismötet: ”Ett väldigt olustigt scenario”

Finansministern skärper tonen mot Ica, Axfood och Coop för att dämpa matinflationen, något som skapar oro i resten av kedjan. – Det är synd att politikerna lägger så mycket tid och kraft på att jaga syndabockar i stället för att göra det enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige, säger Björn Hellman, vd för …
Visa fler

Pressrum

I vårt pressrum hittar du alla våra pressmeddelanden och vårt mediearkiv med bilder, video och dokument.

Presskontakt

Daniel Emilson

Presschef
Skicka e-post till Daniel
08-762 65 13, 076-275 83 60

Daniel är presschef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.

Snabba fakta om livsmedels­industrin

  • Sveriges tredje största industrigren
  • Omsätter 200 miljarder kr om året
  • Sysselsätter 55 000 personer i hela landet
  • Exporterar för 65 miljarder kr om året
  • Livsmedelsföretagens 800 medlemsföretag producerar den största delen av all svensk mat och dryck
Hemkunskap på ett nytt sätt

Hemkunskapspodden Feeder

Feeder är ett läromedel i poddformat. Syftet med podden är att sprida kunskap om mat och dryck och stimulera till spännande samtal. Lättillgängligt och utifrån läroplan.