
Senaste nytt

Hur gör man den perfekta Bregottreklamen? Varför finns det så många olika sorters lax? Kan två glada amatörer slå en professionell sockerbagare? Passar Epa-dunk ihop med Jokkmokkskorv? Och vem är egentligen Karin i ”Karins lasagne”? Det är några av frågorna som komikerduon Tom & Petter tar sig an i säsong 5 av Livsmedelsföretagens webbserie Halloj kylskåpet.

Livsmedelssäkerhetens dag!
Den 7 juni firade Världshälsoorganisationen WHO Livsmedelssäkerhetens dag. Vi vill passa på och lyfta fram alla de fantastiska medarbetare inom våra livsmedelsföretag som arbetar med att tillverka säkra livsmedel varje dag.

De är finalister till Livsmedelspriset 2023
På Livsmedelsdagarna i september kommer Livsmedelspriset delas ut för 59:e gången, och nätverket Livsmedel i fokus har nu presenterat vilka årets tre finalister är: Axfoundation, Brödinstitutet och KRAV.

ABC för en säkrare arbetsmiljö
ABC-analysen är ett handgripligt sätt att analysera säkerhetskulturen på din arbetsplats, för att förstå hur den kan stärkas genom förändrade beteenden. Med hjälp av Prevents smidiga analysverktyg och en enkel steg för steg-guide kan du starta diskussionen och förbättra säkerhetskulturen utifrån de behov som finns på just din arbetsplats.
Livsmedelsföretagen i media

Branschen lamslagen – hälften tvingas dra ned på anställda: ”En skärseld”
Kostnaderna fortsätter att öka för de svenska livsmedelsföretagen. Nu väntas nära häften dra ned på personal för att klara pressen. ”Vi har aldrig varit med om en liknande situation”, säger Magnus Nilsson, vd på den norrländska matproducenten Nyhléns Hugosons, till TN.

Sluta svartmåla våra matföretag, politiker
Under vintern och våren har vi sett hur partiledare och ministrar misstänkliggör och svartmålar livsmedelsbranschen. Under allt detta lurar en illa dold beskyllning – att branschen ”passar på” att höja priserna och att företagen ”skor sig” på krisen. Det stämmer givetvis inte, skriver Björn Hellman från Livsmedelsföretagen.

Debatt: Höga matpriser är inte producenternas fel
I stället för att sprida villfarelser och slåss om tillfälliga opinionspoäng borde politikerna lägga förslag som hjälper företagen och stärker Sveriges försörjningsförmåga, skriver Björn Hellman och Carl Eckerdal vid Livsmedelsföretagen på DI Debatt.

Debatt: Populistiskt myggsilande stärker inte Sveriges försörjningsförmåga
Inflationen stiger och allt blir dyrare, inklusive livsmedel. Det är djupt oansvarigt att svenska politiker jagar syndabockar och sprider vilseledande information istället för att genomföra åtgärder som gör det billigare att producera mat i Sverige, skriver företrädare för Livsmedelsföretagen.
Livsmedelsföretagen om matprismötet: ”Ett väldigt olustigt scenario”
Finansministern skärper tonen mot Ica, Axfood och Coop för att dämpa matinflationen, något som skapar oro i resten av kedjan. – Det är synd att politikerna lägger så mycket tid och kraft på att jaga syndabockar i stället för att göra det enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige, säger Björn Hellman, vd för …
Pressrum
I vårt pressrum hittar du alla våra pressmeddelanden och vårt mediearkiv med bilder, video och dokument.
Presskontakt

Daniel är press- och mediechef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.
Snabba fakta om livsmedelsindustrin
- Sveriges tredje största industrigren
- Omsätter 200 miljarder kr om året
- Sysselsätter 55 000 personer i hela landet
- Exporterar för 65 miljarder kr om året
- Livsmedelsföretagens 800 medlemsföretag producerar den största delen av all svensk mat och dryck