
Senaste nytt

Livsmedelsföretagens podcast för hem- och konsumentkunskap vann i kategorin Årets Podd med motiveringen ”en engagerande och utbildande ögonöppnare som tar upp små och stora frågor om mat och dryck”. Podden är ett nytt sorts läromedel för hem- och konsumentkunskap i årskurs 7–9 utvecklat i nära samarbete med lärare och elever.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter i en ny struktur
Fredagen den 15 september 2023 beslutade Arbetsmiljöverket om myndighetens föreskrifter och allmänna råd i en ny struktur. De nya författningarna träder i kraft den 1 januari 2025.

Björn Hellman om budgeten: Få glädjeämnen för en hårt pressad livsmedelsindustri
Sedan två år tillbaka kämpar svenska livsmedelsproducenter med extrema kostnadsökningar och kraftigt minskad försäljning och lönsamhet. Tyvärr kommer regeringens höstbudget inte erbjuda några större lättnader för företagen samtidigt som en lågkonjunktur blir alltmer oundviklig, det konstaterar Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman.

Förhandlingschefen informerar: Avtalsböckerna snart i er brevlåda!
Avtalsböcker på väg med posten, arbetsgivarträffar 7-21 november och en uppdaterad översiktskurs i arbetsrätt 18 oktober. Det är några av sakerna som vår förhandlingschef Henrik van Rijswijk informerar om.
Livsmedelsföretagen i media

Branschen lamslagen – hälften tvingas dra ned på anställda: ”En skärseld”
Kostnaderna fortsätter att öka för de svenska livsmedelsföretagen. Nu väntas nära häften dra ned på personal för att klara pressen. ”Vi har aldrig varit med om en liknande situation”, säger Magnus Nilsson, vd på den norrländska matproducenten Nyhléns Hugosons, till TN.

Sluta svartmåla våra matföretag, politiker
Under vintern och våren har vi sett hur partiledare och ministrar misstänkliggör och svartmålar livsmedelsbranschen. Under allt detta lurar en illa dold beskyllning – att branschen ”passar på” att höja priserna och att företagen ”skor sig” på krisen. Det stämmer givetvis inte, skriver Björn Hellman från Livsmedelsföretagen.

Debatt: Höga matpriser är inte producenternas fel
I stället för att sprida villfarelser och slåss om tillfälliga opinionspoäng borde politikerna lägga förslag som hjälper företagen och stärker Sveriges försörjningsförmåga, skriver Björn Hellman och Carl Eckerdal vid Livsmedelsföretagen på DI Debatt.

Debatt: Populistiskt myggsilande stärker inte Sveriges försörjningsförmåga
Inflationen stiger och allt blir dyrare, inklusive livsmedel. Det är djupt oansvarigt att svenska politiker jagar syndabockar och sprider vilseledande information istället för att genomföra åtgärder som gör det billigare att producera mat i Sverige, skriver företrädare för Livsmedelsföretagen.
Livsmedelsföretagen om matprismötet: ”Ett väldigt olustigt scenario”
Finansministern skärper tonen mot Ica, Axfood och Coop för att dämpa matinflationen, något som skapar oro i resten av kedjan. – Det är synd att politikerna lägger så mycket tid och kraft på att jaga syndabockar i stället för att göra det enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige, säger Björn Hellman, vd för …
Pressrum
I vårt pressrum hittar du alla våra pressmeddelanden och vårt mediearkiv med bilder, video och dokument.
Presskontakt

Daniel är press- och mediechef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.
Snabba fakta om livsmedelsindustrin
- Sveriges tredje största industrigren
- Omsätter 200 miljarder kr om året
- Sysselsätter 55 000 personer i hela landet
- Exporterar för 65 miljarder kr om året
- Livsmedelsföretagens 800 medlemsföretag producerar den största delen av all svensk mat och dryck