Årets Livsmedelsexportör 2018 är The Absolut Company: ”I en klass för sig själv”

Företaget bakom exportsuccén Absolut Vodka, The Absolut Company, har utsetts till Årets Livsmedelsexportör 2018. Priset är ett samarbete mellan Livsmedelsföretagen, Business Sweden och Näringsdepartementet och firar i år 20-årsjubileum. Priset delades ut av näringsminister Mikael Damberg på Livsmedelsföretagens årliga branschevent Matdagen den 3 maj.

The Absolut Company är ett spritdrycksföretag med över 500 anställda fördelade på produktionsanläggningen i Åhus och huvudkontoret i Stockholm. Företagets mest välkända produkt är Absolut Vodka som tillverkas på lokala råvaror i skånska Åhus. Varje dag produceras ca 600 000 flaskor varav 99% exporteras till över 150 länder. Absolut Vodka är Sveriges överlägset största exportprodukt inom livsmedel och världens femte största spritvarumärke. The Absolut Company ägs sedan 2008 av Pernod Ricard.

— Detta är en oerhörd glad överraskning för alla oss som arbetar med Absolut Vodka. Vi marknadsför Sverige med varenda flaska, och att vara en svensk exportprodukt är en stor fördel. Många förknippar Sverige med just kvalitet, hållbarhet, kreativitet och innovation, och för oss är den kopplingen väldigt viktig. Jag skulle till och med vilja påstå att svenska värderingar såsom öppenhet och människors lika värde är avgörande för varumärkets framgång runtom i världen, säger Anna Malmhake, vd på The Absolut Company.

Paula Eriksson från The Absolut Company tar emot priset från näringsminister Mikael Damberg, Fredrik Fexe från Business Sweden och Rasmus Bäckström från Livsmedelsföretagen.

Motiveringen till Årets Livsmedelsexportör 2018

Efter att Rasmus Bäckström, exportansvarig på Livsmedelsföretagen, berättat om bakgrunden till priset var det dags för Fredrik Fexe, vice vd för Business Sweden, att läsa upp juryns motivering:

”Att säga att årets vinnare står i en klass för sig själv är en kraftig underdrift. Som för många andra livsmedelsföretag var deras export från början en fråga om överlevnad. Men man gjorde snart mycket mer än att bara överleva. Med en nygammal förpackning och en rad briljanta annonser tog man världen med storm.

Idag återfinns man på över 150 marknader världen över och de senaste 20 åren har man varit Sveriges i särklass största livsmedelsexportör, med en nästintill omöjlig exportandel på 99%. En kombination av marknadsföring i världsklass och ett konsekvent från-jord-till-bord-tänkande har gjort vinnaren till ett av världens mest kända varumärken. Med sin öppenhet, kreativitet och vilja att utmana är vinnaren också en av Sveriges främsta ambassadörer. Man kan nog till och med fråga sig om det är vinnaren som tjänar mest på att förknippas med Sverige, eller om det är tvärtom?

Imponerande nog fortsätter vinnarens internationella framgångssaga trots knivskarp och ständigt ökande konkurrens. I ett segment där själva produkten kan vara svår att särskilja har man hela tiden hittat nya sätt att lyckas vare sig det handlar om kreativa smaksättningar eller ett hållbarhetsarbete utöver det vanliga.

Årets vinnare är ett bra exempel på att dagens konsumenter inte bara kräver mer, men också belönar den som tar ansvar. Som vinnarna själva säger, ”great brands are built by great people”. De omfamnar mångfald såväl i produktportföljen som i den egna organisationen. Och man lever som man lär; 2017 uppnådde man sitt mål om en jämn könsfördelning på chefs- och ledningsnivå. När priset Årets Livsmedelsexportör nu firar 20 år finns det ingen mer passande vinnare, för den här vinnaren utgör själva definitionen av svensk livsmedelsexport.”

Efter motiveringen öppnade näringsminister Mikael Damberg ett gyllene kuvert där det stod att Årets Livsmedelsexportör 2018 var The Absolut Company. Förutom äran består priset av en presentcheck på 300 000 kronor som pristagaren får köpa exporttjänster för från Business Sweden.

— Det är svårt att tänka sig en mer välförtjänt eller värdig vinnare av Årets Livsmedelsexportör än The Absolut Company. De är den starkast lysande stjärnan som alla andra livsmedelsproducenter med exportambitioner orienterar sig efter, och för svensk livsmedelsexport är de vad Ingemar Stenmark, Björn Borg och Annika Sörenstam tillsammans var för svensk idrott. Det går inte att överdriva The Absolut Companys betydelse för mat- och dryckeslandet Sverige, och därför känns det väldigt passande att de vinner på det här prestigefyllda prisets 20-årsjubileum, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Se vinnarintervjun med The Absolut Company’s Paula Erikson, Vice President Corporate Affairs & Communications här:

Om priset Årets Livsmedelsexportör

Priset Årets Livsmedelsexportör delas i år ut för tjugonde året i rad. Priset ska tilldelas ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sitt företags export och som under året uppnått stora direkta framgångar. Bolaget i fråga ska samtidigt ha lagt grunden för en långsiktig exportutveckling ur såväl volym- som lönsamhetssynpunkt på en eller flera marknader.

Det är öppet för allmänheten att nominera förslag på vinnare. Den slutliga vinnaren utses av en jury som består av styrgruppen för exportprogrammet Try Swedish med representanter från bl a Livsmedelsföretagen, LRF, Livsmedelsverket, Business Sweden, Sveriges Bryggerier och Kött- och Charkföretagen. 2017 gick priset till Umlax AB och 2016 till Fria Bröd AB.

För mer information

Karin Ekroth, Senior Manager Corporate Communications, The Absolut Company, tel: 070-5657284, Karin.Ekroth@pernod-ricard.com

Daniel Emilson, tf kommunikationschef, Livsmedelsföretagen, tel: 076–2758360, daniel.emilson@li.se

Elisabeth Somp, presschef, Business Sweden, tel: 070-5948200, elisabeth.somp@business-sweden.se