fbpx
Hoppa till innehåll

Livsmedel och folkhälsa – vilka åtgärder har störst effekt?

Vad vi äter och dricker har stor påverkan på vår hälsa. Vilket är det mest effektiva sättet att minimera de negativa effekterna? Är det genom offentliga styrmedel eller genom frivilliga insatser från livsmedelsbranschen? Vad gör företagen, vad vet politikerna och vad säger forskningen?

26
jun
26 juni 2024
Tranhusgatan 6, S:t Clemens ruin, ”S:t Clemens ruin”

Seminariet är öppet för alla och kräver ingen anmälan, men vi är tacksamma om du anmäler ditt intresse så att vi får en fingervisning om hur många som vill delta!

Tid: 26 juni kl. 13.00-14.00 (OBS! Ny tid!)

Plats: Tranhusgatan 6, S:t Clemens ruin, ”S:t Clemens ruin”

Arrangör: Livsmedelsföretagen

Utökad beskrivning av seminariet

Maten och drycken vi konsumerar har stor påverkan på vår hälsa. För att minska de negativa effekterna ställs det återkommande krav på olika former av regleringar, punktskatter, förbud och varningstexter. Men utbudet av hälsosamma livsmedel är stort och varierat, och livsmedelsbranschen arbetar med en bred palett av åtgärder för att bidra till bättre matvanor. Känner svenska politiker och opinionsbildare till detta? Har länder där man infört till exempel skatt på läsk och socker sett några konkreta, mätbara hälsoeffekter? Kan offentliga styrmedel bli ett hinder för livsmedelsbranschens frivilliga insatser och överenskommelser? Vad mer kan det offentliga, näringslivet och civilsamhället göra för att förbättra folkhälsan?

I samband med seminariet presenterar Livsmedelsföretagen en nyskriven rapport om svenska livsmedelsproducenters arbete inom hälso- och hållbarhetsområdet.

Medverkande

  • Carolina Klüft, Verksamhetsledare, Generation Pep
  • Karin Eriksson, Chef forskning och hälsa, Cancerfonden
  • Christian Carlsson (KD), Ordförande Socialutskottet
  • Annica Sohlström, Generaldirektör, Livsmedelsverket
  • Fredrik Kopsch, Chefekonom, Timbro 
  • Mikael Bonde-Nielsen, Senior Director, Economic Affairs, Coca-Cola
  • Björn Hellman, VD, Livsmedelsföretagen
  • Moderator: Daniel Emilson, Presschef, Livsmedelsföretagen

Anmäl gärna ditt intresse

Seminariet är öppet för alla och kräver ingen anmälan, men vi är tacksamma om du anmäler ditt intresse så att vi får en fingervisning om hur många som vill delta!

Anmäl intresse

Jimmy Sandell

Kommunikations- och näringspolitisk chef
Skicka e-post till Jimmy
08-762 65 02, 073-355 06 07

Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också suppleant i Svenskmärknings styrelse. Jimmy arbetar återkommande även med industri- och partsgemensamma projekt och aktiviteter. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.

Mer i kalendern