Vad ska vi äta om det blir kris eller krig?
Världen tycks bli alltmer osäker och oförutsägbar. En global pandemi. Rysslands invasion av Ukraina. Extremväder. Exceptionella kostnadsökningar och inflation. Vi befinner oss i ett nytt läge där tillgången till mat och dryck har blivit en brännande fråga. Hur kan vi säkra en robust svensk livsmedelsförsörjning som kan föda befolkningen även i tid av kris och krig?
Tid: 29 juni kl. 15.00-16.00
Plats: Tranhusgatan 6, S:t Clemens ruin, ”S:t Clemens ruin”
Arrangör: Livsmedelsföretagen, LRF, Svensk Dagligvaruhandel
Beskrivning av seminariet
Beredskap handlar inte bara om militärt försvar, utan också om att kunna tillgodose människors basala behov av mat och värme i en kris- eller krigssituation. Vad krävs för att hela livsmedelskedjan ska kunna växa sig så starka att de kan klara av akuta kriser? Hur ska omställningen till hållbar livsmedelsproduktion gå till och vem ska betala? Och vad måste till för att förverkliga livsmedelsbranschens potential? Kom och lyssna på när lantbrukare, livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln diskuterar med politiker och opinionsbildare om hur vi bygger upp en smart och robust svensk livsmedelsberedskap.
Medverkande
- Mikael Larsson, Riksdagsledamot, Centerpartiet
- Mikael Oscarsson, Riksdagsledamot, Kristdemokraterna
- Alexandra Anstrell, Riksdagsledamot, Moderaterna
- Patrik Oksanen, Senior Fellow Frivärld och ledamot Kungl. Krigsvetenskapsakademien och Kungl. Örlogsmannasällskapet
- Matilda Molander, Ledarskribent, Dagens Industri
- Palle Borgström, Förbundsordförande, LRF
- Anna Karin Hatt, Vd och koncernchef, LRF
- Sofie Eliasson Morsink, Ordförande, Livsmedelsföretagen
- Karin Brynell, Vd, Svensk Dagligvaruhandel
- Moderator: Maria Wetterstrand, Vd, Miltton Europe i Bryssel
Länk till intresseanmälan inklusive anmälan till efterföljande mingel (OBS! Föranmälan till mingel är obligatorisk)
Jimmy Sandell
Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också suppleant i Svenskmärknings styrelse. Jimmy arbetar återkommande även med industri- och partsgemensamma projekt och aktiviteter. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.