Webbinarium: Styrkeområden i svensk livsmedelsexport
På vilka utländska marknader - och i vilka segment - har svenska livsmedel bäst chans att konkurrera? Den 28 augusti anordnar Sweden Food Arena ett webbinarium där Sara Johansson från Jönköping International Business School presenterar en nygjord genomlysning av svensk livsmedelsexport.
Sveriges export av livsmedel har stadigt ökat de senaste åren, men det har även handelsunderskottet gjort. Om höga exportambitioner ska uppnås, behöver vi bättre förstå inom vilka produktsegment företagen redan idag kan konkurrera med pris eller unika egenskaper, och för att stärka utvecklingen behöver vi även säkerställa att offentliga satsningar på forskning och innovation stödjer den utveckling som eftersträvas.
Sweden Food Arena har därför gett i uppdrag till Sara Johansson, Jönköping International Business School att, med sina djupa insikter om livsmedelssystemet, göra en genomlysning av exportstatistik under perioden 2017 – 2024 för att identifiera segment, baserade på svenska råvaror, där Sverige har god förmåga att konkurrera på internationella marknader. Sara har även gjort en bibliometrisk analys för att undersöka om forskning vid svenska lärosäten och forskningsinstitut stödjer utvecklingen inom dessa produktområden.
Mer information och anmälan: https://swedenfoodarena.se/webinarium-10-juni-styrkeomrden-i-svensk-livsmedelsexport/
Tid: 28 augusti kl 08.30-09.30
Plats: Teams
Kontaktperson: Marie Gidlund, marie.gidlund@swedenfoodarena.se