Livsmedelsindustrin – en startupbransch

Svensk livsmedelsindustri växer så det knakar. Trots en ekonomiskt tuff bransch att bli framgångsrik i, har livsmedelsindustrin störst andel nystartade företag av alla industribranscher. Detta framgår av Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

När man tänker på startupföretagare förs tankarna ofta till apputvecklare eller robotprogrammare, men det kan faktiskt lika gärna handla om mikroölsbryggare eller algproducenter. Hantverkskunnande och ny forskning ligger bakom att många väljer att starta företag förutsättningarna till trots.

Utsikterna för svensk livsmedelsindustri har varit dyster under den senaste tiden, med svag lönsamhet, uppsägningar och företagsutflyttning. Trots det är viljan stor att starta företag som tillverkar mat och dryck. Antalet företag som tillkommer varje år har under de senaste åtta åren ökat med i genomsnitt 2,5 procent per år.

Sammantaget har livsmedelsindustrin ökat med 22 procent under perioden 2007 till 2014. Det finns ingen annan bransch i Sverige med en lika stor procentuell tillväxt. Snarare är det så att en majoritet av industrigrenarna visar på en svag till negativ utveckling avseende företagsantalet enligt SCB.

Det stora tillskottet företag till livsmedelsindustrin vittnar om ett stort intresse för branschen och många entreprenörer som tror på sin idé kring nya produkter eller innovationer inom livsmedelsområdet.

– Det ständiga tillskottet av företag är ett styrkebesked för svensk livsmedelsindustri. Även om det så klart är ett stort steg att gå från enmansföretag till att bli ett stort företag, så kan nystartade företag med fingertoppskänsla och kapital i ryggen växa fort. Men de tusentals mindre livsmedelsföretagen innebär också en källa att ösa ur för framtiden, antingen som inspirationskälla för branschens mer etablerade företag, eller som potentiella förvärv säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Carl Eckerdal

Chefekonom
Skicka e-post till Carl
08-762 61 96, 070-497 11 98