Svensk mat är
god beredskap
Kall chokladdryck och ostmackor efter skolan. Falukorv med snabbmakaroner och ketchup till middag. Fredagstacos, holidaydipp och kanelgifflar. Den svenska livsmedelsindustrin ligger bakom några av de tryggaste smakerna vi delar som land. Och när du väljer svensk mat och dryck är du med och bidrar till en livsviktig beredskap.
Vill du veta mer om Sveriges livsmedelsberedskap och hur du kan stärka den? I vår rapport ”Recept för resiliens” förklarar vi vad svenska livsmedelsproducenter gör och behöver för att se till att Sverige har en livsmedelsberedskap som håller för kris och krig.
Tillsammans gör vi Sverige tryggare. En tugga i taget.
BÄTTRE BEREDSKAP – EN SKED I TAGET
Det här är en hyllning till chokladdrycken. En generationsöverskridande symfoni av kakao, socker och mjölk. Ett flytande folkhemsfundament som tillsammans med en limpmacka, ett generöst lager smör och backhyvlad ost har lagt grunden för ett helt land.
Och när världen svajar behöver trygghet inte vara svårare än så. Sked för sked, glas för glas, gör du en insats för något större. Du stöttar en industri som står pall. Du bygger upp en beredskap. En beredskap som smakar barndom – och håller för framtiden.
Så rör ner en sked till. Var med och gör Sverige lite tryggare. Välj svensk mat och dryck.
BÄTTRE BEREDSKAP – EN MUTA I TAGET
Det här är en hyllning till giffeln. Den sista försvarslinjen mellan fallande blodsocker och fullskalig familjekris. Som tystar bråk i baksätet, stillar trotsiga treåringar och skapar andrum. En kaospilot av kanel. En spiral av socker, smör och försoning.
Och när världen svajar behöver trygghet inte vara svårare än så. Giffel för giffel, muta för muta, gör du en insats för något större. Du stöttar en industri som står pall. Du bygger upp en beredskap. En beredskap som smakar barndom – och håller för framtiden.
Så dela ut en muta till. Var med och gör Sverige lite tryggare. Välj svensk mat och dryck.
BÄTTRE BEREDSKAP – EN SKIVA I TAGET
Det här är en hyllning till falukorven. En livboj i korvskinn som hållit miljontals föräldrar flytande mellan hämtning och läggning. Bryggan mellan ”Jag vill ha glass till middag!” och tallriksmodellen. Livsmedlet som får livspusslet att gå ihop.
Och när världen svajar behöver trygghet inte vara svårare än så. Skiva för skiva, rå som stekt, gör du en insats för något större. Du stöttar en industri som står pall. Du bygger upp en beredskap. En beredskap som smakar barndom – och håller för framtiden.
Så skiva upp en skiva till. Var med och gör Sverige lite tryggare. Välj svensk mat och dryck.
Se våra filmer
Jimmy Sandell
Jimmy är kommunikations- och näringspolitiskt chef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikations- och den näringspolitiska avdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och näringspolitiska påverkansarbete. Han är också suppleant i Svenskmärknings styrelse. Jimmy arbetar återkommande även med industri- och partsgemensamma projekt och aktiviteter. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.
Daniel är presschef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.