fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
STOR UNDERSÖKNING

Vegetariska alternativ till kött är Årets livsmedel

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen har via Demoskop frågat 1500 svenskar vilket som är årets trendigaste livsmedel. Pandemiåret 2020 vann den trygga potatisen, men 2021 är det innovativa vegetariska alternativ till kött som toppar listan.

På uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1473 svenskar vilket livsmedel, mat eller dryck, som varit särskilt trendigt eller aktuellt under 2021. Årets vinnare är vegetariska alternativ till kött, så som formbar färs, oumph, tofu, tempeh och quorn.

2020 var Sverige fortfarande mitt i pandemin, något som speglades tydligt i vår matlagning och i ett uppsving för trygg, välbekant mat. Att potatisen, huvudingrediens i många av våra mest älskade rätter, toppade listan 2020 var därför inte så konstigt. När vi nu sakta men säkert tar oss ur pandemin ökar intresset igen för mer innovativa produkter och inte minst för vegetariska alternativ till kött.

– Vegetariska alternativ till kött är en oerhört spännande produktkategori. Svenska producenter som Atria, Findus, Food for Progress, Nestlé/Hälsans kök, Orkla Foods Sverige/Anamma och VegMe driver utvecklingen av vegetariska alternativ på ett sätt som hade varit svårt att förutse bara några år sedan. Och de har god hjälp av att svenskarna är ett nyfiket folk som gärna utmanar sig själva när det gäller mat och dryck, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef Livsmedelsföretagen.

Det ökade utbudet av vegetariska alternativ till kött har även lett till att flera svenska köttproducenter tar fram nya produkter med ett högre vegetariskt innehåll. Sammantaget innebär utvecklingen att svenska konsumenter får tillgång till ett ännu större utbud av både växtbaserade och köttbaserade produkter.

– Om potatisen var en trygg livboj i ett stormigt 2020 så är vegetariska alternativ till kött en elektrisk surfbräda i ett framåtblickande 2021. Men livsmedelstrender är inget nollsummespel. Bara för att det kommer en ny produkt betyder inte det att en annan produkt försvinner. Det är inte antingen-eller utan både-och, och det vinner alla på. Som konsument vill man kunna vara både stockkonservativ och cutting edge, och i det breda utbudet av svenska högkvalitativa livsmedel finns alla möjligheter, säger Jimmy Sandell.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Webbundersökning inom ramen för Inizio-panelen som speglar svenska folket. Mätperiod: 9–15 november. Antal intervjuer: 1473 personer, 18 år och äldre.

Jimmy Sandell Kommunikationschef 08-762 65 02073-355 06 07

Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också suppleant i Svenskmärknings styrelse. Jimmy arbetar återkommande även med industri- och partsgemensamma projekt och aktiviteter. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.