fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
JULMAT

I spåren av pandemin blir det svensktillverkade och högkvalitativa särskilt viktigt på julbordet

Svenskarnas julmatsvanor förändras om än långsamt. I pandemins 2020 tycks intresset för svensktillverkade produkter av hög kvalité särskilt viktigt för svenskarnas julbordsfirande. Skinkan är fortsatt favorit på julbordet följt av Janssons frestelse och sill. Julmust är ohotad på dryckesfronten, Ris á la Malta håller de andra sötsakerna stången och drömgästen vid julbordet är, föga förvånande, statsepidemiolog Anders Tegnell.

– Julen är vår mest traditionstyngda högtid. Det ser vi inte minst på hur långsamt de starka preferenserna förändras. Men förändras, det gör de. Julskinkan tappar lite varje år samtidigt som den alkoholfria ölen knappar in på julmusten. Att julskinka och julmust är svenskarnas storfavoriter rådet det dock ingen tvekan om. Det som gör julmaten så härlig är att man verkar lägga till snarare än att dra ifrån, och på så sätt kan alla få det de vill. Julbordet är en mix av tradition och förnyelse. Och just den mixen, där traditionella produkter uppdateras och twistas utifrån nya smaker, är våra svenska livsmedelsföretag fenomenala på, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

Ladda ned undersökningen i sin helhet här.

På uppdrag av branschorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat över 1 000 svenskar hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. Årets undersökning visar på ett fortsatt stort intresse för svensktillverkad och högkvalitativ mat och dryck i kris- och högtider. Kött- och chark är fortsatt populärast på svenskarnas julbord, även om framförallt yngre vill se mer grönt och icke-animaliskt.

Coronapandemin har förändrat många svenskars levnadsvanor. 3 av 10 uppger att de motionerat mer än innan, fler än var tredje har planerat sina inköp av livsmedel i högre utsträckning och var fjärde har köpt mer hämtmat från restaurang. Men vad har vi ätit då? 1 av 6 anger att man ätit mer hälsosamt än tidigare, var femte svensk anger att man köper mer från lokala producenter (så som bagerier och konditorier) och var femte har ökat sin konsumtion av svensktillverkad mat och dryck. Och, pandemin till trots känner sig 84 % av svenskarna trygga med att kunna få tag på alla livsmedel de önskar inför julhelgen.

Med anledning av pandemin kommer bara 1 av 6 svenskar att fira jul med fler än den närmaste familjen och hela 70 % av svenskarna kommer att anpassa sin handling till julbordet med anledning av pandemin.

– En positiv effekt av pandemin är att var fjärde svensk har minskat sitt matsvinn. Och inför jul tycks mer kvalitet snarare än kvantitet vara melodin, även om utbudet fortsätter att breddas. Detta är, i kombination med det minskade antalet julbord, är också positivt ur matsvinnshänseende, säger Björn Hellman.

Viktigast för svenskarna vid handling till julbordet att den mat och dryck man köper är svensk. Näst viktigast är att den håller hög kvalitet. Medan det är mindre viktigt att julmaten är nyttig. De traditionella julrätterna som julskinka, Janssons, sill, lax och köttbullar är fortsatt i topp. 1 av 10 säger att de kommer äta mindre kött den här julen, men samtidigt säger 1 av 6 att de kommer äta mer svenskt kött.

På dryckessidan är julmust fortsatt svenskarnas storfavorit på julbordet. Men ölen – både den alkoholhaltiga och den alkoholfria – blir en allt viktigare julbordsdryck. Glögg uppskattas av den yngre delen av populationen medan äldre föredrar snaps.

– I kris söker vi trygghet och där har maten genom alla tider spelat en viktig roll. Vi har aldrig saftat, syltat, odlat och bakat så mycket som i år och mycket av vår ofrivilliga hemmatid har vi ägnat åt matlagning. Inför årets julhelg tror jag behovet av vardagseskapism är större än någonsin och att vi längtar efter att sätta guldkant på tillvaron med ett lyxigt och traditionsenligt julbordsfirande, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

På en digital pressträff den 26 november presenterade Livsmedelsföretagens kommunikationschef Jimmy Sandell årets julmatsundersökning tillsammans med Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman som visade upp ett 60-tal nya julmatsprodukter från Livsmedelsföretagens medlemmar, så som Fiskeriet, Skedvi Bröd, Ingelsta Kalkon, Hammars Bryggeri, Delicato, Estrella, Klädesholmen och Karlssons Charkuterier. Här hittar ni en förteckning över produkterna.

Nedan följer ett urval av frågorna och resultaten i undersökning. Du hittar samtliga frågor i den kompletta undersökningen.

Vilken av följande rätter är din absoluta favorit på julbordet?
1. Julskinka 25 %
2. Janssons frestelse 16 %
3. Sill 12 %
4. Lax 8 %
5. Köttbullar 5 %

Vilken typ av mat vill du ska dominera på ditt julbord? (Möjligt att ange flera svar)
1. Kött- och charkprodukter 63 %
2. Fisk och skaldjur 25 %
3. Grönsaker och rotfrukter 23 %
4. Annan icke-animalisk mat 8 %
5. Bröd och kex 5 %

Tror du att ditt köttätande kommer att förändras den här julen jämfört med tidigare jular och i så fall hur?
• Minska 12 %
• Ingen skillnad 86 %
• Öka 2 %

Vilka av följande drycker skulle du vilja att det serveras till maten på ditt julbord? (Möjligt att ange flera svar)
1. Julmust 76 %
2. Julöl 46 %
3. Vatten 41 %
4. Snaps 39 %
5. Glögg 27 %

Vilken känd svensk person som har varit aktuell under senaste året skulle du helst bjuda in till ditt julbord?
1. Anders Tegnell 9 %
2. Jonas Sjöstedt 8 %
3. Carina Bergfeldt 8 %
4. Sven Melander 7 %
5. Anders Hansen 5 %

– Även om jag tror att de flesta helst av allt skulle vilja slippa prata mer om coronamutationer, smittspridningsteorier eller ytterligare restriktioner, kan jag förstå att man gärna skulle bjuda in årets i särklass mest omtalade svensk till sitt julbordsfirande. Men det vanligaste svaret på frågan är faktiskt ”Ingen”, något jag tror att Anders Tegnell uppskattar och som inte är så konstigt. Julen är en tid som man först och främst vill fira med nära och kära, särskilt i år, säger Jimmy Sandell.

Dokument

Axel Granath Sakkunnig 08-762 65 63070-521 65 63

Axel arbetar nära VD och övrig ledning i frågor rörande förhandling, kommunikation, näringspolitik och intern administration. Han är utbildad jurist men har tidigare arbetat inom bland annat kommunikation och affärsutveckling.

Jimmy Sandell Kommunikationschef 08-762 65 02073-355 06 07

Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också suppleant i Svenskmärknings styrelse. Jimmy arbetar återkommande även med industri- och partsgemensamma projekt och aktiviteter. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy