Klimatneutral livsmedelskedja – går det?
Alla sektorer ska få ned sina utsläpp, så även livsmedelssektorn. Ett uttryck som används flitigt är ”klimatneutral livsmedelskedja”, men är det ens möjligt att uppnå? Hur hanterar vi de snåriga målkonflikter som uppstår när branschens förutsättningar möter politikens ambitioner?
Seminariet är öppet för alla och kräver ingen anmälan, men vi är tacksamma om du anmäler ditt intresse så att vi får en fingervisning om hur många som vill delta!
Tid: 26 juni kl. 15.00-16.00
Plats: Tranhusgatan 6, S:t Clemens ruin, ”S:t Clemens ruin”
Arrangör: Livsmedelsföretagen, LRF, Svensk Dagligvaruhandel
Utökad beskrivning av seminariet
Under detta seminarium samtalar livsmedelsbranschen, politiker och experter kring vilka krav och ambitioner som finns inom livsmedelssektorn på hållbarhetsområdet. Svenska lantbrukare, livsmedelsproducenter och handlare har skapat världens mest hållbara livsmedelssystem, men nu måste omställningstempot öka ännu mer. Vilka utmaningar och möjligheter finns när branschen går före och driver på den hållbara omställningen? Vilka målkonflikter uppstår när nödvändigheten av brådskande klimatåtgärder möter en alltmer ekonomiskt och regulatoriskt pressad livsmedelsbransch? Höga hållbarhetsambitioner leder till höga kostnader – hur ska dessa kostnader fördelas? Är det möjligt att skapa en gemensam strategi för det fortsatta hållbarhetsarbetet när politiken står splittrad i ambitionsnivåerna? Går det ens rent fysikaliskt att uppnå en klimatneutral livsmedelskedja från jord till bord, och vilka steg måste i så fall tas på vägen dit?
Medverkande:
- Åsa Persson, Ordförande, Klimatpolitiska rådet
- Emma Nohrén, Riksdagsledamot, Miljöpartiet
- Johanna Hornberger, Riksdagsledamot, Moderaterna
- Anna-Caren Sätherberg, Riksdagsledamot, Socialdemokraterna
- Martin Kinnunen, Riksdagsledamot, Sverigedemokraterna
- Sofie Eliasson Morsink, Ordförande, Livsmedelsföretagen
- Palle Borgström, Ordförande, LRF
- Eric Lundberg, Ordförande, Svensk Dagligvaruhandel
Anmäl ditt intresse här
Jimmy Sandell
Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också suppleant i Svenskmärknings styrelse. Jimmy arbetar återkommande även med industri- och partsgemensamma projekt och aktiviteter. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.