fbpx
Hoppa till innehåll

Arbetsmiljökurs för chefer (Digital)

Välkommen att delta i en utbildning på distans – för chefer och arbetsledare. Kursen riktar sig till chefer, och era skyddsombud är alltid välkomna att delta.

26
okt
26 oktober 2022
Digitalt via Microsoft Teams

Arbetsmiljöutbildning för chefer

Genom att systematiskt förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet uppfyller verksamheten inte bara lagkraven – det minskar även sjukfrånvaro, ger nöjdare medarbetare och produktionen rullar på. En sund och säker arbetsmiljö byggs på en grund med goda kunskaper i arbetsmiljölagstiftningen – för att sedan kunna omsätta dessa kunskaper i praktiken. Men vad är det som gäller? Hur kan jag göra?

Välkommen till en arbetsmiljöutbildning som riktar sig till chefer och arbetsledare på alla nivåer inom företaget. Behöver du fräscha upp tidigare arbetsmiljökunskaper eller saknar du helt en sådan utbildning – då är detta kursen för dig!

Datum

Onsdag och torsdag den 26-27 oktober 2022 – kursen hålls i två delar om kortare pass, då den sker via distans med Microsoft Teams.

Del 1. Onsdagen den 26 oktober kl. 09.00 – 12.00
Del 2. Torsdagen den 27 oktober kl. 09.00 – 12.00

Var

På distans via Microsoft Teams. Du kommer att få länkarna skickade till dig dagarna innan kursen hålls.

Syfte

Att få kunskap om, samt en fördjupad inblick i, det ansvar för arbetsmiljön som chefer, arbetsledare med flera har i sin verksamhet.

Mål

Att ha grundläggande kunskap inom arbetsmiljölagstiftningen samt känna till hjälpmedel och redskap för att omsätta kunskaperna i praktiken; att kunna koppla ihop lagstiftningen med det som görs i praktiken; att få förutsättningar för att vara en ännu bättre chef.

Ur innehållet

Del 1. Arbetsmiljöansvaret – arbetsmiljölagen (AML), arbetsgivarens ansvar, arbetstagarens ansvar, samverkan, arbetsmiljöbrott och påföljder.

Del 2. Föreskrifterna och praktiken – systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) samt organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA).

Kostnad: 3 000 kr exkl. moms

Kursen är enbart tillgänglig för medlemmar i Livsmedelsföretagen

Heléne Eklöf

Arbetsmiljöexpert

Heléne arbetar med arbetsmiljöfrågor. Det innefattar bland annat att hålla utbildningar, att ge råd och vara ett stöd till medlemmar i frågor som rör deras arbetsmiljöarbete med att exempelvis ta fram eller vidareutveckla förebyggande åtgärder för att möjliggöra en sund och säker arbetsmiljö. Heléne kommer närmast ifrån rollen som arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket och är utbildad högskoleingenjör (BSc) inom maskinteknik med inriktning på industriell ekonomi samt produktion.

Mer i kalendern