Årets finalister i Impact Maker Award

För femte året i rad arrangerar Livsmedel i Fokus Impact Maker Award, tävlingen för startups inom livsmedelsbranschen. Prisets syfte är att inspirera och lyfta fram innovativa bolag som gör skillnad. Nu har tre finalister röstats fram bland ett 40-tal nomineringar.
Impact Maker Award etablerades för att synliggöra innovativa startups inom livsmedelssystemet som en källa till inspiration för framgångsrik innovation. Ambitionen är att fler aktörer inom handeln, industrin och leverantörskedjan ska se samarbetspotentialen med startups. I en bredare systemkontext ska priset även inspirera och bidra till att många fler goda exempel på startup-koncept och tillväxtresor synliggörs.
Årets finalister är utvalda bland 45 nomineringar. Finalisterna kommer pitcha på branschforumet Livsmedelsdagarna den 11:e september, där en jury bestående av representanter från ICA, Lantmännen och Paulig kommer utse den slutliga vinnaren. Samtliga är samarbetspartners till tävlingen.
– Vi är imponerade över alla inspirerande startups som nominerats till årets pris. Det är en bred blandning av startups som löser olika problem inom livsmedelskedjan. Majoriteten uppfyller dessutom prisets kriterier vilket har gjort urvalsprocessen extra svår. Vi gratulerar finalisterna till finalplatsen och ser fram emot deras pitchar i september, säger Elén Faxö, ledamot i styrelsen Livsmedel i fokus och jurymedlem.
Förutom vinsten på 100 000 kr som ska användas till fortsatt utveckling av sin innovation, erhåller vinnaren också skräddarsydda möten utifrån behov och situation med både ICA, Lantmännen och Paulig.
De tre finalisterna

CashewMeetly: CashewMeetly är först i världen med att ta vara på cashewäpplen – en outnyttjad resurs som annars kastas bort – och förvandla dem till ett näringsrikt, hållbart och växtbaserat köttalternativ. Varje år slängs över 40 miljoner ton cashewäpplen efter skörden av cashewnötter, vilket motsvarar ett matsvinn på hela 90% (!). Genom att förädla dessa frukter till torkat cashewkött erbjuder CashewMeetly en smart lösning på både matsvinn och beroendet av mindre klimatsmarta råvaror som soja – och gör det med hänsyn till både hälsa och miljö. Ett exempel på hur innovation kan skapa verklig förändring.
Glenntex: Glenntex är ett deeptech-bolag som sätter hållbarhet i centrum – med målet att bekämpa plastkrisen genom minskat beroende av jungfrulig plast och ökad cirkularitet i förpackningsindustrin. Med hjälp av avancerad nanoteknik möjliggör Glenntex för företag att förbättra sina flerskiktsförpackningar samtidigt som de minskar sina CO2-utsläpp. Genom att tillsätta Glenntex additiv i produktionen kan man antingen: Minska behovet av ny plast med upp till 30 % utan att tumma på funktion – eller Öka andelen återvunnen plast i sina produkter. En lösning med potential att göra verklig skillnad för både industri och klimat.
Oh Mungood: Oh Mungood visar att det inte alltid krävs stora tekniska innovationer för att göra verklig skillnad. Med helt ekologiska produkter baserade på den näringsrika mungbönan erbjuder de rena, tillsatsfria alternativ som löser flera av livsmedelsbranschens utmaningar. Bakom bolaget står två kvinnliga grundare som vågar tänka nytt, ifrågasätta normer och strävar efter en snällare, mer hållbar bransch. De tror att växtbaserat ska väljas för att det smakar gott – inte av tvång, utan av vilja. Oh Mungoods framgångar, från att bli utvald till Real Green-burgare hos MAX till etablering på den tyska marknaden, visar att rätt råvaror, rätt hantverk och rätt distribution kan öppna dörrar – även i en bransch som kämpat.
Mer om priset: https://www.livsmedelifokus.se/livsmedelsdagarna/program/impact-maker/
För ytterligare information
Cecilia Öster, verksamhetsledare Livsmedel i fokus, cecilia.oster@livsmedelifokus.se, 0706067045