Carl Eckerdal om SCB:s analys av lönsamheten i livsmedelsbranschen: ”Värre än jag trodde”

De senaste årens prisökningar på livsmedel har inte lett till ökad lönsamhet för livsmedelsbranscherna, visar en ny analys från SCB. I livsmedelsindustrin har lönsamheten varit svag från 2021 och framåt, och under 2022 och 2023 var den till och med negativ. För Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal är SCB:s siffror ännu en bekräftelse på det extremt allvarliga läget för svenska livsmedelsproducenter.

SCB har undersökt lönsamheten i totalt fyra livsmedelsbranscher. Det är jordbruk, jakt och fiske, tillverkning av livsmedel och alkoholfria drycker, partihandel med livsmedel och alkoholfria drycker samt dagligvaruhandeln, det vill säga butikerna. Måtten på lönsamhet är rörelseresultat och rörelsemarginal. Rörelseresultatet är mellanskillnaden mellan företagens intäkter och kostnader. Rörelsemarginalen visar vad som blir kvar till att täcka räntor och skatt.

– SCB:s siffror visar med all önskvärd tydlighet att det är livsmedelsindustrin som har dragit det kortaste strået i kostnadskrisen. Vårt led i livsmedelskedjan är det enda som uppvisar minussiffror. Jag visste att läget var extremt allvarligt, men det här är till och med värre än jag trodde, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Enligt SCB:s siffror har lönsamheten i livsmedelsindustrin varit svag från 2021 och framåt. Under 2022 och 2023 var lönsamheten till och med negativ. Inom dagligvaruhandeln har lönsamheten också minskat sedan 2021, men den är fortfarande positiv och ligger drygt tre procentenheter högre än livsmedelsindustrins.

Skärmbild från SCB:s hemsida.

– SCB:s siffror är en smärtsam bekräftelse på det som vi har sagt om och om igen sedan kostnadskrisen tog fart 2021. Livsmedelsindustrins lönsamhet har tagit storstryk av de enorma kostnadsökningarna och är idag nere på rekordlåga nivåer. Alla politiker och opinionsbildare som hävdade att svenska livsmedelsproducenter skodde sig på krisen har nu en gång för alla blivit motbevisade. De svartmålade en hel industri, ofta mot bättre vetande, samtidigt som företagen kämpade för att överleva en av de svåraste kostnadskriserna i mannaminne, säger Carl Eckerdal.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen började varna för kraftigt ökade kostnader i producentledet redan 2021. Under åren 2021–2023 såg svenska livsmedelsproducenter sin försäljning och lönsamhet minska i en takt och omfattning som saknar motsvarighet i modern tid, något som Livsmedelsföretagen har rapporterat om i ett stort antal konjunkturbrev och mediala sammanhang. Det extremt pressade ekonomiska läget för producenterna har bekräftats ett flertal gånger av bland annat Konjunkturinstitutet och SCB.

– När matpriserna började öka var det en hel del politiker och en och annan myndighetschef som påstod att företagen ”skodde sig” och ”passade på”. Vi erbjöd oss flera gånger att mötas och berätta hur det faktiskt låg till. Det ska bli intressant att se om någon av dem som beskyllde branschen för att sko sig på krisen kommer kommentera SCB:s nya siffror, avslutar Carl Eckerdal.

För mer information

Daniel Emilson

Presschef
Skicka e-post till Daniel
08-762 65 13, 076-275 83 60