Framgångsrik exportsatsning i Singapore
Som ett led i Livsmedelsföretagens satsning på ökad export av svensk mat och dryck så genomförs just nu en exportresa till Singapore, i samarbete med Business Sweden. Bland företagen som deltar märks bland annat Olle Svenssons Partiaffär, High Coast Whisky och The Green Dairy, och från Livsmedelsföretagen deltar vd Björn Hellman.
Singapore är en marknad som består av ca sex miljoner invånare, men i närområdet hittar man även andra stora marknader som till exempel Thailand, Indonesien, Vietnam, Malaysia och Filippinerna. Området utgör en enorm marknad med en stor potential för svenska livsmedelsexportörer, och Singapore är en utmärkt utgångspunkt. Ett viktigt inslag under exportresan är en detaljerad genomgång av hur marknaden ser ut i Singapore och i övriga Sydostasien.
– Det är uppenbart att vår svensktillverkade mat och dryck passar in väldigt bra i Singapore och Sydostasien. De vi träffar är djupt imponerade av den höga kvaliteten, vårt långt gångna hållbarhetsarbete, vår djurvälfärd i världsklass och den extremt höga matsäkerheten. Allt detta, givetvis i kombination med att våra livsmedel smakar fantastiskt bra, gör att vi har alla förutsättningar att öka vår export till såväl Singapore som till övriga Sydostasien, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
Upplägget på resan är att de deltagande företagen får möjlighet till ett stort antal butiksbesök, för att på så vis få en känsla för vilka produkter som efterfrågas i Singapore. Därefter genomförs en ”matchmaking” med inköpare från de stora butikskedjorna i Singapore, inklusive individuella möten med respektive butikskedja.
– Överlag har intresset varit väldigt stort från kunderna och min bestämda uppfattning är att det här kommer att leda till ökad export av svensk mat och dryck. Intressant i sammanhanget är också att Singapore idag importerar över 90 procent av all mat som konsumeras, och där har svenska livsmedelsproducenter goda möjligheter att lägga beslag på ett antal procent, säger Björn Hellman.