Intervju med Maria Forshufvud, avgående VD för Svenskmärkning

Under fem framgångsrika år har Maria Forshufvud etablerat den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Nu väljer hon att från årsskiftet söka nya utmaningar, lämna över stafettpinnen till Ulrika Ekström och sluta som vd för Svenskmärkning AB. Från Sverige används idag av nästan 200 företag och sitter på över 10 000 produkter. Vi ställde några frågor till Maria. Om resan med Svenskmärkning och om framtiden.

Vad har varit roligast med det här jobbet?

– Att på uppdrag av tre starka och tydliga ägare få leda arbetet och tillsammans med bästa teamet sätta märket Från Sverige på marknaden. I stort sett varenda dag har varit rolig. De utmaningar vi haft har vi klurat ut och löst, i många fall tillsammans med samarbetspartners och företagen. Varenda gång jag hör att märket gör skillnad – och det är ofta! – blir jag glad. Jag vet vad det betyder för efterfrågan på svenska råvaror.

Vad har förvånat dig mest under dina år på Svenskmärkning?

– Hur märket verkligen bidrar till förflyttning från import till svenskt när det gäller val av ingredienser och råvaror. Men också att vi saknar en del ingredienser, inte minst inom mejeri, och förädlings- och förpackningskapacitet för gröna proteiner. Svårigheten att få till en tydligt svenskmärkt frukt- och gröntavdelning i butikerna förvånar mig också. Men vi är på väg, efter årets Från Sverige-vecka har det lossnat.

Hur upplever du att svensk livsmedelsindustri utvecklats under dina år på Svenskmärkning?

– Det har varit, och är, en urstark utveckling. Livsmedelsindustrin är idag mycket tydligare med råvarornas ursprung, än för fem år sedan när märket lanserades, även om produkten inte är typisk svensk. Det finns många fina exempel som svensk grillost, smaksatta korvar, innovationen svenskt havreris men också traditionellt svenska rätter som ostkaka och kanelbullar där råvarorna numer är svenska enligt Från Sveriges kriterier. Vi talar ofta om ”svenska råvaror, all världens mat” för att lyfta fram att det finns potential för mer utveckling, nyodling och innovationer.

Slutligen; vad ska du göra nu?

– Jag återgår till min egen verksamhet, Forshufvud Kommunikation. Jag kommer att arbeta på frilans-bas med kommunikation och strategisk rådgivning inom livsmedel och de gröna näringarna. Det är såklart spännande, jag gillar utmaningar och vet att jag har bra erfarenheter och kunskaper som jag gärna delar med mig av.

 

 

Maria lämnar Svenskmärkning vid årsskiftet och ersätts då av Ulrika Ekström. Intervju med Ulrika kan läsas här.