Nu finns vårt senaste konjunkturseminarium på Youtube

Hur har pandemin påverkat beroendet av dagligvaruhandeln? Vad händer med livsmedelspriserna? Hur gick svensk livsmedelsexport 2020? Hur stor är potentialen för snusexporten? Och vad väntar producenterna efter pandemin? Det här är några av alla frågor som besvarades på ett seminarium den 3 juni med Livsmedelsföretagen och Swedish Match, och nu kan du se det på Youtube!

Patrik Hildingsson, Swedish Match och Carl Eckerdal, Livsmedelsföretagen

Här kan du se hela seminariet i efterhand!

På seminariet den 3 juni presenterade Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal sitt senaste konjunkturbrev där han tog tempen på svensk livsmedelsindustri. Carl berättade hur det gick för företagen första kvartalet 2021 och vad de tror kommer hända när 1,5-års coronaisolering går mot sitt slut. Han gjorde även en djupdykning i siffrorna för den svenska livsmedelsexporten och sammanfattade hur det gick 2020.

Patrik Hildingsson, vice president Communications and Public Affairs på Swedish Match, berättade hur det gick för Swedish Match under pandemiåret 2020, med fokus på exporten. Patrik gick även igenom status kring EU:s snusexportförbud och hur det står i vägen för Swedish Match vision om en värld utan cigaretter.