SCB: Dryckesförsäljningen ökade mest under 2021

Den totala försäljningen av livsmedel och drycker landade på 334 miljarder kronor 2021. Det är nio miljarder mer än 2020, vilket motsvarar en uppgång på 2,9 procent förra året. Alkoholfria drycker gick upp mest, visar ny statistik från SCB.

Den totala försäljningen av livsmedel och drycker landade på 334 miljarder kronor 2021. Det är nio miljarder mer än 2020, vilket motsvarar en uppgång på 2,9 procent förra året.

– Den totala uppgången förklaras av att volymen av sålda livsmedel och drycker ökade med 2,5 procent samtidigt som priserna bara steg med 0,4 procent i fjol. De stora prisuppgångarna vi sett under det här året kommer att synas när vi summerar 2022, säger Daniel Wester, statistiker på SCB.

Läs mer på SCB:s hemsida

Sjunkande fruktförsäljning

Försäljningen ökade i samtliga varugrupper utom för frukt samt övriga livsmedel. Allra mest ökade den i varugruppen alkoholfria drycker, där uppgången landade på 7,9 procent.

– Inom den gruppen var det mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuicer som ökade mest. Där steg försäljningen med 8 procent under 2021.

Mer pengar på godis

I linje med de senaste årens utveckling lade befolkningen mer pengar på godis än på frukt under 2021.

– Försäljningen av godis uppgick till 2 312 kronor per person förra året. Det motsvarar godis för 44 kronor per person varje vecka, vilket är två kronor mer än under 2020. Försäljningen av frukt hamnade på 31 kronor i veckan per person, vilket är samma som 2020.

Läs mer på SCB:s hemsida