Skruf Snus är Årets Livsmedelsexportör 2023: ”En exportsuccé med potential att bli ett folkhälsomirakel”

Som den näst största snustillverkaren i Norden och med en exportandel på 64 procent är Skruf Snus en av Sveriges främsta livsmedelsexportörer. För sina stora exportframgångar belönades Skruf Snus den 4 maj med priset Årets Livsmedelsexportör. Priset delades ut av landsbygdsminister Peter Kullgren på Livsmedelsföretagens årliga branschträff Matdagen.

Priset Årets Livsmedelsexportör är ett samarbete mellan Livsmedelsföretagen, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet och exportprogrammet Try Swedish. Skruf Snus är den 24:e vinnaren av priset som enligt stadgarna ska ”tilldelas ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sitt företags export och som under året uppnått stora direkta framgångar”.

– Vi är väldigt hedrade och tacksamma över att tilldelas priset som årets livsmedelsexportör. Exporten har alltid varit, och kommer fortsatt vara, en viktig komponent i den framgångssaga som är Skruf Snus AB. Vi ser med stor tillförsikt fram emot att kunna exportera våra produkter till fler länder inom kommande år, säger Tomas Jauković, Market Manager, Skruf Snus AB.

Skruf Snus AB startades år 2002 för att röra om i grytan och utmana på den svenska snusmarknaden. Idag är Skruf den näst största snustillverkaren i Norden och producerar bland annat snus under det största varumärket på den svenska marknaden, Knox. All Skrufs tillverkning sker i småländska Sävsjö. Företaget anställer omkring 300 personer i Sverige varav 200 vid fabriken i Sävsjö.

Pressbild: Skruf Snus

– Syftet med priset är att hylla duktiga exportörer och inspirera andra företag till att satsa på export. För många svenska livsmedelsproducenter är det i exporten som man kan hitta lönsamheten, tillväxten och potentialen. Och när det gäller just snus så finns det en enorm potential både ur ett exportperspektiv och ur ett folkhälsoperspektiv. Jag hoppas att regeringen agerar kraftfullt för att en gång för alla förmå EU att ta bort sitt feltänkta och missriktade exportförbud. Lyckas man vore det den enskilt största insatsen för svensk livsmedelsexport på årtionden, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

Motiveringen till Årets Livsmedelsexportör 2023

Motiveringen lästes upp på Matdagens scen av Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman och landsbygdsminister Peter Kullgren:

”Vinnaren av Årets Livsmedelsexportör 2023 tillverkar en produkt som med fog kan sägas vara bland det svenskaste vi har – kanske till och med mer unikt svenskt än allemansrätten, midsommar i ösregn och obligatoriska fikapauser klockan tio och klockan tre.

Trots att hela EU-marknaden är stängd för dess fantastiska produkter så har detta företag blivit en exportsuccé. Företaget sålde sin första förpackning 2003 med målet att utmana ett monopol. 20 år senare omsätter man nästan två miljarder kronor och har en exportandel som många livsmedelsföretag bara kan drömma om på hela 64 procent. Man gör succé på hemmaplan också; inom en av sina produktkategorier har företaget Sveriges mest sålda märke.

Årets vinnare av hedersbetygelsen Årets Livsmedelsexportör har både bidragit till och varit snabba att anpassa sig efter konsumenternas förändrade livsstilsvanor och strävan efter bättre hälsa. Man var tidigt ute med innovationer inom det starkt växande tobaksfria segmentet. När det gäller produktutveckling ligger det vinnande företaget i framkant.

Det är inte så ofta som en exportsuccé kan bli ett folkhälsomirakel, men här finns chansen. Till stor del tack vare denna ursvenska produkt så är norska ungdomar under 26 år numera rökfria enligt WHO-definitionen, och Sverige kan stoltsera med hela två rökfria generationer. Om samtliga EU-länder konsumerade årets pristagares produkter på samma sätt som vi svenskar så hade 355 000 européer kunnat undvika att dö i förtid.

Precis som tidigare vinnare av detta pris så gör Årets Livsmedelsexportör nytta på många olika sätt. Inte minst så bidrar de till en levande svensk landsbygd. Som största privata arbetsgivare i småländska Sävsjö producerar företagets 200 anställda på fabriken vecka in och vecka ut högkvalitativa produkter som hela Norden vill ha, och en dag kanske även hela EU.

Det är en stor ära att här idag på Matdagen – inför Sveriges samlade livsmedelsindustri – kunna avslöja att Årets Livsmedelsexportör 2023 är Skruf Snus.”

På plats från Skruf Snus för att ta emot priset var företagets chefsjurist Joakim Jacobsson.

Medarbetare på Skruf Snus, Årets Livsmedelsexportör 2023. Pressbild: Skruf Snus

Om Årets Livsmedelsexportör

Årets Livsmedelsexportör är ett pris som ska tilldelas ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sin export och uppnått stora exportframgångar. Företaget ska även ha lagt grunden för en långsiktig exportutveckling på en eller flera marknader, och priset premierar företag vars exportandel ligger över snittet på 30 procent. Bakom priset står Livsmedelsföretagen, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet och exportprogrammet Try Swedish.

Läs mer här: https://www.livsmedelsforetagen.se/arets-livsmedelsexportor/