SVT: V och S gör politik av krympflation – flera påståenden är missvisande

De stigande matpriserna är en het fråga och både Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har kritiserat fenomenet ”krympflation” – att en förpackning minskar medan priset förblir detsamma. SVT Verifierar har granskat S och V:s utspel och hittat flera missvisande påståenden.

Följande är ett utdrag från SVT Nyheter:

”I en video på Tiktok visar V-ledaren Nooshi Dadgostar upp olika exempel på krympflation. 15 av de 16 varor som nämns eller visas i klippet har minskat sin förpackning, men minst tio av dem minskades för över fem år sedan, innan prisökningarna som skett i närtid.

Och flera av Dadgostars påståenden är missvisande eller felaktiga.

Bland annat lyfts Bregotts smörpaket som 2024 minskade i storlek. Men eftersom mejeripriserna ökat flera gånger sedan dess beror prisökningen snarare på inflation än på krympflation. Det uppger både forskaren Fredrik Lange vid Handelshögskolan och Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.

– Vi har använt oss av uppgifter som också funnits i nyhetsmedier och försökt göra content på det. Det är ingen nyhetsförmedling vi håller på med, säger Vänsterpartiets kommunikationschef Anna Herdy.

S exempel var från 2017

När Magdalena Andersson (S) presenterade ett förslag för att stoppa krympflationen sa hon att ”det blivit allt vanligare att man krymper paketen”.

– Jag kan bara konstatera att vi ser flera sådana exempel. Ta bara kaffepaketet som är 450 gram snarare än 500, säger hon.

Men SVT:s genomgång visar att krympflationen av kaffepaketen skedde redan 2017.

Ingen större påverkan på plånboken

Matpriskollen listade nyligen 25 varor som drabbats av krympflation senaste åren.

Men fenomenet är svårt att mäta. Statistiska centralbyrån slutade analysera krympflation 2022 eftersom de anser att det inte går att göra en tillräckligt säker analys utifrån datan.

– En normalstor matbutik har 10 000 varor ungefär, så det är väldigt många varor som inte påverkas av det här. Det är ett fenomen som uppmärksammas mycket, men det påverkar egentligen inte konsumenternas plånböcker på något stort sätt, säger Fredrik Lange.”

Du hittar hela reportaget, inklusive video, på SVT Nyheter.

Inför varningstriangel mot matprispopulism

I december 2024 föreslog Socialdemokraterna att det borde införas en märkning som varnar konsumenterna för så kallad ”krympflation”. I en kommentar konstaterade Jimmy Sandell, näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, att förslaget osade politisk populism och misstänkliggjorde hårt pressade svenska livsmedelsproducenter.

Läs mer

För mer information

Daniel Emilson

Presschef
Skicka e-post till Daniel
08-762 65 13, 076-275 83 60