fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
ÅRETS LIVSMEDEL

Potatisen är årets livsmedel

Pandemiåret 2020 har varit annorlunda på många sätt. Men när svenskarna tillfrågas om vilket livsmedel som varit extra trendigt eller aktuellt under året är det de senaste årens uppstickare som dominerar. Och vinnaren? Det är en riktig klassiker, nämligen potatisen.

På uppdrag av Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat över 1 000 svenskar vilket livsmedel, mat eller dryck, som varit särskilt trendigt eller aktuellt under 2020. I pandemins 2020 tycks svenskarnas palett bredare än tidigare.

– I år ser vi en större bredd i svenskarnas svar än tidigare. Från kimchi och poke bowls via både hembakat, fabriksbakat och bageriköpt bröd till gryner till energidrycker och allsköns kål. Något som gissningsvis beror på att vi fått mer tid hemma att testa olika smaker och produkter och anpassa vår mat och dryck efter den egna smaken, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Trots den ökade bredden tycks svenskarnas bild av vilka livsmedel som är hetast hålla i sig. Det är de senaste årens återkommande produkter så som alkoholfri öl, vegetariska alternativ, lax och kött av högre kvalité eller ovanligare snitt som placeras i topp när svenskarna får välja. Men titeln årets livsmedel går kanske något oväntat till potatisen, vilket innebär att 2019 års vinnare, grönkålen, får stryka på foten.

– Den allsidiga potatisen är en kär gammal vän som, utöver att den kan användas i olika typer av matlagning, tillredas på alla möjliga sätt,  fungerat som en livboj på det känslostormande hav som coronapandemin fört ut oss på. Under året har vi sett ett stort uppsving för känslomässigt trygg mat i form av husmanskost och traditionella rätter, rätter som ofta innehåller eller flankeras av potatis i olika former. I ljuset av detta är vinsten för potatisen inte så förvånande som vid första anblicken, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

I flera av Livsmedelsföretagens andra allmänhetsundersökningar under året har det kunnat konstaterats att svenskarna tänkt mer på matlagning och spenderat mer tid i köket i år. Men också att många fått ett större intresse för odling och brödbak.

– Detta är i linje med det vi sett i våra undersökningar över tid. Nämligen att svenskarna är mer medvetna och intresserade av välgjord mat och dryck än någonsin. Oavsett om det är kött, fisk eller vegetariskt på matsidan eller om det är smaksatt vatten, alkoholfri öl eller alkoholhaltiga alternativ på dryckessidan, avslutar Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Axel Granath Sakkunnig 08-762 65 63070-521 65 63

Axel arbetar nära VD och övrig ledning i frågor rörande förhandling, kommunikation, näringspolitik och intern administration. Han är utbildad jurist men har tidigare arbetat inom bland annat kommunikation och affärsutveckling.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy