fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
UNDERSÖKNING

Svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin fortsätter att öka

89 procent av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det är en ökning med två procent sedan 2018 och den högsta siffran sedan Livsmedelsföretagen började mäta allmänhetens förtroende.

Sedan sju år tillbaka har Livsmedelsföretagen regelbundet undersökt svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin. I den första mätningen i februari 2013 uppgav 63 procent att de hade stort förtroende. Trenden sedan dess har pekat tydligt uppåt. I den senaste undersökningen, utförd i oktober-november 2019, svarade 89 procent att de har stort förtroende för industrin.

− Våra 800 medlemsföretag vet att konsumenternas förtroende är en färskvara och något som man måste förtjäna om och om igen. Därför tar de frågor om säkerhet, kvalitet och pålitlighet på allra största allvar. Och att döma av resultatet i undersökningen så lönar det sig. Vi är väldigt stolta över det stora förtroendet för industrin och för våra medlemmar, men vi är givetvis inte nöjda förrän vi är uppe i 100 procent, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Utvecklingen av svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin

Har mycket eller ganska stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin:

  • Februari 2013: 63 %
  • Oktober 2014: 80 %
  • Oktober 2015: 81 %
  • Oktober 2016: 85 %
  • Oktober 2017: 87 %
  • November 2018: 87 %
  • November 2019: 89 %

Om undersökningen

Undersökningen utfördes av Demoskop i oktober-november 2019 på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Totalt genomfördes 1 011 intervjuer i Demoskops riksrepresentativa internetpanel. Deltagarna i panelen har rekryterats slumpmässigt via telefon. Resultatet har vägts med avseende på kön och ålder.

Dokument

Jimmy Sandell Kommunikationschef 08-762 65 02073-355 06 07

Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också Livsmedelsföretagens representant i Livsmedelsstiftelsens styrelse. Jimmy är dessutom kommunikationsansvarig för Industrirådet som är det partsgemensamma samarbetet mellan arbetsgivare och fack inom industrin. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy