fbpx
Bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige Till Avtal 2020 arrow_forward Till Medlemsservice arrow_forward
LIVSMEDELSFÖRETAGENS JULUNDERSÖKNING

Skinkan fortfarande favoriträtt på julbordet men fler vill äta mer grönt

Svenskarnas julmatsvanor förändras om än långsamt. Skinkan är fortsatt favorit på julbordet men avståndet till sillen och Janssons frestelse krymper. Julmust är viktigaste dryck, ris à la Malta drar ifrån i dessertligan och drömgästen vid julbordet är psykiatrikern och populärvetenskaplige författaren Anders Hansen.

På uppdrag av branschorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1 102 svenskar hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. De traditionella julrätterna som julskinka, Janssons, sill och ris à la Malta är fortsatt i topp. 1 av 6 säger att de kommer äta mindre kött den här julen, men samtidigt säger 25% att de kommer äta mer svenskt kött. Särskilt de yngre vill se mer grönt och icke-animaliskt på julbordet.

Här hittar du hela Livsmedelsföretagens julundersökning

– Julen är vår mest traditionella högtid. Men som vi ser i undersökningen så betyder inte det att allt står still. Tvärtom, varje år ser vi flera små, spännande förändringar i svenskarnas mat- och dryckesvanor. Det är uppenbart att de yngre har annorlunda preferenser än de äldre. Men det som gör julmaten så härlig är att man verkar lägga till snarare än att dra ifrån, och på så sätt kan alla få det de vill. Julbordet är en skön mix av tradition och förnyelse, och det speglas i hur de svenska livsmedelsproducenterna twistar till våra vanliga julprodukter med nya smaker, oväntade ingredienser och annorlunda råvaror, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman hälsar alla välkomna.

På en pressträff den 28 november hos Lantmännen i Stockholm presenterade Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman ett 60-tal nya julmatsprodukter från Livsmedelsföretagens medlemmar, inklusive Ekologisk vetevodka (Lantmännen), Kokos Chili-sill (Klädesholmen), Earl Grey-sill (Orkla), Coca Cola Kanel (Coca Cola), Oumph! Balls (Food for progress), Lusse Lille saffransöl (Brekeriet), Glöggchoklad (Malmö Chokladfabrik), Minipepparkakshus (Gille / Continental Bakeries) och Apotekarnes bryggarmust (Carlsberg).

Här hittar du hela listan på produkter (bilaga till undersökningen). Och här kan du ladda ner bilder från pressträffen (får användas fritt i media).

Nedan följer några av frågorna i Livsmedelsföretagens julundersökning. Du hittar samtliga frågor i den kompletta undersökningen.

I vilken utsträckning ansvarar du för att ordna julmaten?

  • Kvinnor: 41% anger att de har stort eller fullt ansvar
  • Män: 23% anger att de har stort eller fullt ansvar

– Det är uppenbart att det svenska julfirandet inte är jämställt. Kvinnor tar ett mycket större ansvar. Men utvecklingen går åt rätt håll. Fler män tar ansvar, helt eller delvis, men självklart skulle vi önska att det gick snabbare, säger Björn Hellman.

Vilken av följande rätter är din favorit på julbordet?

  1. Julskinka 25%
  2. Janssons frestelse 16%
  3. Sill 13%

– Fortsätter utvecklingen i den här riktningen så borde julskinkan, Jansson och sillen vara någorlunda jämnstora om 5-10 år, säger Björn Hellman.

Vilken typ av mat vill du ska dominera på ditt julbord? (möjligt med flera svar)

  1. Kött- och charkprodukter 56%
  2. Fisk och skaldjur 35%
  3. Grönsaker och rotfrukter 22%

– När jag såg svaren tänkte jag spontant att det är de yngre som sticker ut i den här frågan. Men motsatsen är såklart lika sann. De yngre tycker antagligen att det är vi äldre som inte hänger med. Ju yngre man är desto mer grönsaker, rotfrukter och icke-animalisk mat vill man se på julbordet, och det gäller nog inte bara vid jul utan året om, säger Björn Hellman.

Tror du att ditt köttätande kommer att förändras den här julen?

  • Minska 16%
  • Ingen skillnad 81%
  • Öka 3%

– Det är glädjande att se att så många väljer att satsa på svenskt kött och kött- och charkprodukter med högre kvalitet. Det är ofta samma sak, och det lite högre priset får man igen mångfalt i smak och kvalitet, säger Björn Hellman.

Vilken dryck vill du att det serveras på julbordet? (möjligt med flera svar)

  1. Julmust 75%
  2. Julöl 49%
  3. Snaps 36%

Vilket av följande godis/efterrätter är din julfavorit?

  1. Ris à la Malta 19%
  2. Knäck 12%
  3. Chokladask 11%

Vilken känd svensk person som har varit aktuell 2019 vill du bjuda in till julbordet?

  1. Anders Hansen 8%
  2. Mia Skäringer 7%
  3. Sven Melander 6%
  4. Leif Östling 6%
  5. Carina Bergfeldt 6%

– Det är ju lite roligt att så många vill ha en psykiatriker till julbordet. Jag väljer dock att tolka resultatet som att Anders Hansen är väldigt uppskattad för sin populärvetenskapliga gärning snarare än att umgänget kring det svenska julbordet skulle vara så påfrestande mentalt att man behöver ha en psykiatriker till hands. Men det vanligaste svaret på frågan är ju ”Ingen”, och det är inte så konstigt. Julen är en tid som man först och främst vill fira med nära och kära, säger Björn Hellman.

Andra frågor som ställdes i undersökningen

  • Kommer du att beställa julmaten från restaurang, cateringfirma eller matkasseföretag?
  • Vad är viktigast i ditt val av julmat?
  • Vilken rätt på julbordet är du särskilt bra på att tillaga?
  • Finns det någon oväntad eller ovanlig rätt på ditt julbord?
  • Vilken livsmedelsprodukt anser du är årets trendigaste?

Här hittar du hela undersökningen

Undersökningen i TV4

Om undersökningen

Undersökningen utfördes 15–19 november 2019 av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Totalt genomfördes 1 102 intervjuer i Demoskops riksrepresentativa internetpanel. Deltagarna till panelen har rekryterats via telefon, dvs. en så kallad slumpmässig rekrytering. Resultatet har vägts med avseende på kön och ålder.

Dokument

Relaterade länkar

Daniel Emilson Press- och mediechef 08-762 65 13076-275 83 60

Daniel är press- och mediechef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.

infoVi använder cookies för att samla in statistik kring hur webbplatsen används och för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta godkänner du det. Mer om cookies.

Livsmedelsföretagens nyhetsbrev

Vi bevakar svenska livsmedelsbranschen

mail
Prenumerera!

Vårt nyhetsbrev kommer ut 3-4 gånger i månaden och riktar sig till alla med ett intresse för livsmedelsföretagande och den svenska livsmedelsbranschen.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy